بررسی بخاری گازی و عملکرد آن

بررسی بخاری گازی و عملکرد آن

غزاله حسامی ۱۲ مهر ۱۴۰۲ 1 سال پیش

در زمان خرید وسایل گرمایشی توجه به کیفیت و مشخصات فنی محصول از طراحی و شکل ظاهری محصول، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در هنگام خرید و استفاده از بخاری گازی باید به موارد ایمنی دقت شود. بخاری گازی در مدل‌های با دودکش، بدون دودکش تولید و به بازار عرضه می‌ شوند، که در ادامه این مقاله به بررسی هردوی آن ‌ها می ‌پردازیم.

نحوه عملکرد بخاری گازی به چه صورت است؟

بخاری گازی از طریق انتقال گاز شهری شمعک و مشعل و در نتیجه تنظیم گاز ورودی به صورت دستی روشن شده و با استفاده از یک اهرم هم می توان شعله آن را کم و یا زیاد کرد. در واقع بعد از انتقال گاز به شمعک و روشن شدن آن با استفاده از اهرمی که در بخاری گازی تعبیه شده است، می توان دستگاه را روشن کرده و شعله آن را به دلخواه تنظیم نمود.

یخاری گازی دودکش دار

بخاری گازی با مصرف گاز طبیعی شروع به تولید گرما می ‌کند، یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای خرید بخاری گازی در نظر داشته باشید، اندازه آن است. اندازه بخاری انتخابی شما باید تناسب کافی را با محیط منزلتان داشته باشد. دقت داشته باشید روی هر بخاری معمولا میزان تولید گرما توسط آن درج شده است که با کمک آن می‌ توانید بخاری را متناسب با ابعاد منزلتان خریداری کنید. همچنین محصولات دودکش دار باید حتما مجهز به سیستم ODS یا سنسور حرارتی باشد.

یخاری گازی بدون دودکش

بخاری بدون دودکش

بخاری گازی بدون دودکش به دلیل قدرت گرمایشی بالایی که دارند می‌توانند به خوبی سبب متعادل ‌سازی دما شوند. به همین دلیل هم امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده ‌اند.

بخاری ‌های گازی بدون دودکش، در انواع مادونی و شعله ‌ای، سبب گرم شدن اشیا و یا محیط می ‌شوند. این بخاری‌ ها می ‌توانند از نظر بردار گرمایشی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در واقع انواع شعله ‌ای، بیشترین شباهت را به بخاری ‌های معمولی دارند. به طوری که:

  • بخاری گازی بدون دودکش در انواع شعله ای، می ‌تواند دمای محیط را به سطح مطلوب و یکنواخت برساند. به گونه ‌ای که کل فضا، دمای یکسانی داشته باشد. در این حالت طبیعتا فرآیند گرمایشی کمی زمانبر خواهد بود، با این وجود کل محیط به یک دما می‌ رسد.
  • بخاری گازی بدون دودکش در انواع مادون قرمز، نمی‌ تواند کل محیط را به دمای یکسان برساند. بلکه تنها بخشی از آن و اشیای نزدیک به خود را گرم می ‌کند. به گونه ‌ای که تنها نزدیک شدن به این نوع بخاری کافی است تا گرمای بالای حاصل از مادون قرمز (Infrared) احساس شود.

شباهتی که بین این دو نوع بخاری گازی مطرح است، در رابطه با عدم نیاز به دودکش و اتصال آسان‌ آن‌ ها است. همچنین در برخی از جدیدترین انواع بخاری های بدون دودکش، سیستم جدید با نام ODC قرار گرفته است، در شرایطی که اکسیژن محیط تا میزان 18% کاهش یابد، ODC بخاری را به‌ سرعت خاموش خواهد کرد.

حجم کم و وزن سبک این نوع از وسایل گرمایشی برای حمل و انتقال از اهمیت قابل ‌توجهی برخوردار هستند. هنگام خرید حتما حجم گرمادهی محصول و برچسب انرژی را مورد توجه قرار دهید زیرا میزان مصرف انرژی و توان تولید حرارت از مهم ‌ترین موارد در انتخاب بخاری گازی بدون دودکش هستند.

نکات ایمنی در هنگام نصب بخاری گازی

نکات ایمنی در هنگام نصب بخاری گازی

  • قبل از اینکه دستگاه را روشن کنید، بهتر است دودکش و اتصالات آن را چک نمایید .
  • دودکش نباید به هیچ وجه مسدود باشد چون باعث برگشت گازهای زیان آور و خطرناک ناشی از سوخت گاز به داخل فضا شده و می توانند باعث بروز خفگی گردد.
  • حتماً برای استفاده از بخاری گازی، دودکش مخصوص ضد باد یا H شکل و با کلاهک تهیه کنید.
  • به هیچ عنوان از یک دودکش‌ برای چند وسیله گازسوز استفاده نکنید.
  • برای اطمینان از اینکه نشتی گاز وجود نداشته باشد، تمام لوله ها و اتصالات مرتبط را با کف صابون تست کنید.
  • اگر برای روشن کردن از کپسول استفاده می کنید، کپسول حتما باید یک متر با بخاری فاصله داشته باشد.
  • قطر دودکشی که برای داخل فضا استفاده می شود، نباید از قطر دودکش بیرونی کمتر باشد و برخی موارد دیگر که باید در استفاده از این سیستم گرمایشی رعایت گردد.

اگر میخواهید بخاری بخاری گاز سوز را در خانه و یا محل کار خود نصب کنید حتما به نکات گفته شده دقت کنید، همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله نکات ایمنی در نصب بخاری گازسوز مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

سخن پایانی: عوامل زیادی بر قیمت بخاری گازی تاثیر گذار است که ازجمله آن ها می ‌توان به شکل ظاهری، رده انرژی، برند ، قدرت و … اشاره کرد. شما می ‌توانید بر اساس هر یک از این آیتم ها بهترین محصول گرمایشی را برای دکوراسیون خود از وب سایت انتخاب سنتر خریداری کنید.

برچسب ها: بخاری گازی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *