نکات ایمنی در نصب بخاری گازسوز

نکات ایمنی در نصب بخاری گازسوز

غزاله حسامی ۰۹ مهر ۱۴۰۲ 10 ماه پیش

با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا همه ما خواهان نیاز به یک سیستم گرمایشی مناسب خواهیم بود. از این رو بهترین و مناسب ترین سیستم گرمایشی، گرمایش با گاز است. بنابراین مناسب ترین وسیله گرمایشی بخاری گازسوز است، که هم از نظر گرمایشی بسیار مناسب است و هم از نظر ایمنی تایید شده باشد. در این مقاله از بلاگ سایت انتخاب سنتر قصد داریم به نکات ایمنی در نصب بخاری گازسوز بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از انتخاب و خرید بخاری گازسوز مورد نیاز به استاندارد بودن بخاری و اینکه حتما دارای ترموکوپل، ترموسوییچ، سیستم کنترل اکسیژن محیط (ODS) و سیستم تنظیم فشار گاز ورودی گاورنر (Governor) باشد کاملا توجه فرمائید.

چرا که گرمای بخاری گازسوز همیشه هم لذت بخش نیست و معمولا حوادث تلخی را در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی در نصب و بهره ‌برداری در پی دارند که خسارات جانی و مالی مهمی در نتیجه استفاده از بخاری غیر استاندارد به خانواده و جامعه در پی دارد. بنابراین نصب صحیح دودکش در بخاری گازسوز، از این جهت اهمیت دارد که مانع از نشت گاز مونوکسید کربن که حاصل سوختن ناقص گاز است، می گردد. این گاز بی رنگ و بو است که به سختی قابل تشخیص است. این گاز به شدت سمی و خطرناک است که حتی در مقادیر بسایر اندک و جزئی سبب خفگی و در نهایت مرگ می شود.

نکات ایمنی مربوط به نصب بخاری گازسوز

تجهیزات گازسوز مانند سایر تجهیزات گرمایشی، برای احتراق نیاز به اکسیژن دارند که باید از فضای خارج از ساختمان تامین شود. و از طرفی گاز های حاصل از احتراق شامل دی اکسید کربن و خصوصا منواکسید کربن باید از طریق دودکش کاملا به محیط خارج از ساختمان منتقل گردد. شعله های بخاری گازسوز باید به صورت آبی بسوزند، اگر به هردلیلی این شلعه ها به رنگ دیگری هستند باید سریعا مشکل را برطرف نمایید.

 از جمله نکات ایمنی در نصب بخاری گازسوز که باید به دقت مورد توجه قرار گیرند تا مانع از نشت گاز مونواکسید کربن حاصل از سوختن ناقص گاز و خطرات جانی آن گردد، عبارتند از :

بررسی مکش دودکش بخاری گازسوز

در زمان فرا رسیدن فصل سرد سال و قبل از اتصال لوله بخاری گازسوز به ورودی دودکش (یا روشن کردن بخاری)، قدرت مکش دود و گاز را در دودکش بررسی نمایید و از امکان خروج گازها از طریق دودکش اطمینان حاصل کنید یعنی زمان استفاده از بخاری نباید دودکش سرد باشد.

استفاده از کلاهک H

یکی از موارد خطرناک در هنگام استفاده از بخاری گازسوز، سردی لوله بخاری شما است که نشان می‌دهد دودکش غیر اصولی و غیر استاندارد نصب شده است. دلیل سرد بودن لوله بخاری این است که گازهای سمی ناشی از احتراق به جای اینکه از دودکش بخاری خارج شوند در داخل واحد پخش می‌گردند.

طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده استفاده از کلاهک H شکل روی خروجی دودکش (در صورت عدم وجود گرفتگی خاصی در داخل دودکش)، یکی از روش های حل این مشکل و نکات ایمنی در نصب بخاری گازسوز، هستند که دود را بطور کامل به محیط بیرون منتقل می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که کلاهک H باید 60 سانتی متر از لوله دودکش بالاتر باشد.

لوله دودکش نباید از پنجره یا دیوار جانبی خارج شود

معمولا لوله های دودکش نباید از پنجره یا دیواره های جانبی خارج شود زیرا در این صورت تهویه بصورت کامل انجام نمی شود. اما در صورت لزوم با رعایت شرایط زیر موقتاً می توانید این کار را انجام دهید :

  • نصب سنسور هشدار دهنده گاز منواکسیدکرین.
  • ایجاد دریچه هوا ثابت در زیر درب ها برای تهویه هوای مناسب.
  • اطمینان از داغ بودن لوله دودکش جهت خروج گازهای حاصل از احتراق.
  • عدم استفاده از زانوهای کوتاه و خم های تند و با زاویه کمتر از 90 درجه.
  • استفاده از کلاهک در خروجی و انتهای دودکش بصورتی که جریان باد نتواند موجب پس زدن گازهای احتراق به سمت داخل گردد.

شیب لوله های افقی دودکش باید کمی به سمت بالا باشد و به منظور ایجاد مکش در دودکش به ازای هر یک متر لوله افقی حداقل سه متر لوله عمودی برای دودکش در نظر گرفته شود.

استفاده نکردن از دودکش مشترک

اگر از دودکش مشترک در طبقات استفاده گردد، در حالت روشن بودن بخاری طبقه پایین و خاموش بودن بخاری در طبقات بالاتر، گاز های احتراق خود بخود وارد محیط طبقات فوقانی گردیده و باعث گاز گرفتگی و حتی مرگ ساکنین طبقات بالا می‌گردد.

قرار ندادن دودکش در داخل سطل آب

با توجه به این که گازهای دی ‌اکسیدکربن و مونواکسیدکربن در آب جذب یا حل نمی ‌شوند، یکی از بی ربط ترین و غیر موثرترین کارها در خصوص نصب بخاری گازسوز،  قرار دادن انتهای دودکش در سطل آب است که باعث انتشار گاز های مرگ آور در محیط شده و همین امر باعث گاز گرفتگی حاضرین می‌ گردد و در صورت دیر متوجه شدن می تواند باعث مرگ افراد شود.

استفاده نکردن از لوله های آکاردئونی هنگام نصب بخاری گازسوز

در لوله های آکاردئونی به دلیل نبود قطعات اتصال، احتمال هوابندی شدن آنها در محل اتصال کم است و با توجه به وزن بالای لوله های آکاردئونی امکان خروج لوله از محل اتصال به دهانه دودکش یا ایجاد پیچ و خم نیز وجود دارد که باعث می ‌شوند گازهای مرگ آور ناشی از احتراق وارد محیط گردند. علاوه بر این بدلیل استحکام پایین بدنه لوله های آکاردئونی، حرارت و رطوبت داخل دودکش پس از مدتی باعث سوراخ شدن بدنه این لوله ها می شوند. همچنین افت فشار در لوله های آکاردئونی بالاست و در مکش دود اثر منفی می گذارد.

استاندارد طول شیلنگ گاز و ارتفاع لوله بخاری

برای اتصال بخاری به سیستم لوله کشی باید از شیلنگ های استاندارد مخصوص انتقال گاز استفاده شود و طول شیلنگ گاز نباید بیش از 120 سانتی متر باشد، زیرا اگر بیشتر از این مقدار باشد احتمال بروز مشکلات جدی و خطرناک زیاد می شود. همچنین هر بخاری زمینی باید از اطراف 45 سانتی‌متر و از بالا 75 سانتی‌متر با سایر اشیاء داخل ساختمان فاصله داشته باشد.

نتیجه گیری:

در هنگام خرید بخاری گازسوز حتما به نشان استاندارد آن توجه نمایید. و در نظر داشته باشید که بخاری گازی شما دارای سیستم ODS یا سنسور حرارتی باشد. با رعایت همه نکات ذکر شده می توانید اطمینان خاطر حاصل نمایید که نصب بخاری گازسوز ایمن خواهد بود و خطری جان شما و اطرافیان را تهدید نخواهد کرد. اگر قصد خرید بخاری را دارید میتوانید از بین بخاری های موجود در بازار بخاری بدون دودکش را نیز تهیه کنید که البته نصب این مدل بخاری ها نیز نیازمند رعایت یکسری نکات می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره میتوانید مقاله معرفی بخاری گازی بدون دودکش را نیز مطالعه کنید.

برچسب ها: بخاری گازی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *