راهنمای خرید فرتوکار و نکات مهم در انتخاب آن

راهنمای خرید فرتوکار و نکات مهم در انتخاب آن

لیلا عبدالهی ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 2 هفته پیش

راهنمای خرید فرتوکار و نکات مهم در انتخاب آن از جمله مهمترین چیزها در خرید فر می باشد. چرا که انتخاب یک فر مناسب، فرصتی برای پخت غذاهایی لذیذ و متفاوت را فراهم می‌کند. با خواندن این مقاله تمام نگرانی شما برطرف خواهد شد.

در ادامه به بررسی نکات مهم در خرید فرتوکار میپردازم. برای مطالعه بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

راهنمای خرید فرتوکار

فر آشپزخانه درحالت کلی به دودسته فر مبله و فرتوکار تقسیم می‌شود. فر مبله نسل اول فرهای آشپزخانه هستند که فضای زیادی از شما می‌گیرند؛ به همین جهت تولیدکنندگان به سمت فرهای توکار یا فرهای کابینتی روی آوردند. با افزایش تقاضای مصرف کننده برای مدل توکار، رفته رفته فرهای مبله جای خود را به فرهای آشپزخانه توکار دادند.

فرهای توکار بصورت کلی به سه دسته برقی، گازی و برقی گازی تقسیم می‌‌شوند؛ هرکدام دارای مزیت منحصر به فردی است که انتخاب آن در نهایت به سلیقه، کاربرد و استفاده شما از این محصول بستگی دارد. اما هرکدام از انواع فر را بیشتر بررسی کنیم؛ فر گازی چیست؟ فرهای برقی چه خصوصیاتی دارند؟ فر برقی گازی چه مزیت و کاربردی نسبت به سایر مدل‌ها دارد؟

فر توکار برقی

همانطور که از نام این محصول مشخص است، این فر تماما به وسیله برق کار می‌کند؛ هنگامی که در آشپزخانه شیر گاز به تعداد کافی وجود ندارد و یا در طراحی کابینت شما شیر گاز فاصله زیادی با محل پیش بینی شده برای فر دارد، شما ناچار هستید از فر برقی استفاده کنید. علاوه بر آن فر توکار برقی آپشن‌های بیشتری نیز نسبت به فر های برقی-گازی و گازی دارد.

یکی دیگر از مزایای فر توکار برقی، پخت یکنواخت تر نسبت به فرهای گازی و فرهای برقی گازی است؛ به این صورت که غذای شما به شکل یکدست تری گرم یا پخته می‌شود. فرهای توکار برقی بخاطر استقبال بیشتر مصرف کنندگان، دارای تنوع بیشتری در بازار هستند.

لازم به ذکر است که فر آشپزخانه برقی مصرف انرژی بیشتری نسبت به فرتوکار گازی، و فرتوکار برقی-گازی دارد و بدلیل آپشن‌های بیشتری که این فرها نسبت به مدل‌های گازی و برقی گازی دارند، قیمت این مدل فر توکار در بیشتر مواقع بیشتر است.

راهنمای خرید فرتوکار

ویژگی های شاخص

  • از انرژی برق استفاده می کند که پرهزینه تر است.
  • محیط پخت و پز خشک تری دارد.
  • از هزینه سرویس و نگهداری بالاتری برخوردار است.
  • استفاده از این نوع فر خطرات خاصی ندارد.
  • از هزینه سرویس و نگهداری بالاتری برخوردار است.
  • پخت غذا به صورت کاملا یکنواخت صورت می گیرد

فر توکار گازی

این مدل فر آشپزخانه با گاز کار می‌کند و این نوع فر توکار مانند مدل های دیگر دارای ویژگی‌هایی همچون قابلیت کنترل حرارت هستند. اما فرهای برقی این قابلیت را نداشته و نمی‌توان دمای فر برقی را تغییر داد. فرگازی به نسبت فر برقی زودتر گرم می‌شود و سریع‌تر هم به دمای مورد نظر برای پخت می‌رسد.  کنترل دمای پخت در فرهای گازی بسیار راحت است؛ کافیست به شعله نگاه کرده و آن را کم یا زیاد کنید. فرهای برقی دیرتر گرم می شوند اما به محض گرم شدن حرارت خود را از دست نمی‌دهند و به نسبت فر گازی دیرتر نیز سرد می‌شوند.

در فرایند گرم کردن غذا با فر گازی، از آنجایی که حرارت و گرما از پایین به بالا منتقل می‌شود برخی قسمت‌های غذا گرم و قسمت‌های دیگر سرد باقی می‌ماند. به عبارتی غذاهایی که در قسمت پایین فرگازی قرار می‌گیرند زودتر گرم می‌شوند. اگر فر گازی شما فن نداشته باشد، غذاهای طبقه پایین گرم و قسمت‌های بالا سرد باقی می‌مانند. حتما توجه داشته باشید که فر گازی شما دارای فن باشد تا تمامی قسمت‌های غذا به صورت یکنواخت تری گرم شوند.

ویژگی های شاخص

  • مصرف انرژی کمتری نسبت به فر برقی دارد.
  • محیط پخت و پز مرطوب تری ایجاد میکند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد.
  • خطرات استفاده بیشتری دارد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد.
  • پخت غذا به صورت یکنواخت صورت نمی گیرد.

نکات مهم همگام خرید فر توکار

هنگامی که برای خرید فر توکار یا فر کابینتی اقدام می‌کنیم، با مشخصه‌ها و فاکتورهای زیادی روبه‌رو می‌شویم که لازم است با آنها آشنا باشیم.

نکات مهم در انتخاب فرتوکار

ابعاد فر

به طور کلی فرهای توکار در بازار با ابعاد 60 در 60 موجود هستند و به فرهای 60 سانتی متر معروف می‌باشند. این سایز اغلب برای همه مناسب است و یک اندازه استاندارد به حساب می‌آید اما گاهی اوقات برای افرادی که فعالیت آشپزی را به صورت حرفه‌ای تر و متفاوت تری انجام میدهند، فرهای سایز بزرگتر انتخاب بهتری است.

برنامه پخت

برنامه پخت، به شما این امکان را می‌دهد تا فقط با فشردن یک دکمه غذایی لذیذ بپزید و دیگر نگران کم و زیاد کردن حرارت یا ساعت‌ها پای گاز ایستادن را نداشته باشید. برنامه پخت از قبل توسط شما برای دستگاه تعریف می‌شود تا زمانی که به آن نیاز دارید با زدن یک دکمه فعال شود و تمامی فرایند پخت را بصورت اتوماتیک طی کند. تعداد برنامه پخت فر مستقیم روی قیمت این محصول تاثیر دارد.

قابلیت یخ زدایی

خانم‌های خانه گاهی اوقات برای اینکه یک ماده غذایی یخ زده را استفاده کنند، مدت‌ها در انتظار نشسته و صبر می‌کنند تا یخ آن ماده غذایی آب شود؛ زمانی که فر شما قابلیت یخ زدایی داشته باشد می‌توانید در کمترین زمان ممکن از مواد غذایی یخ زده شده استفاده کنید.

لعاب کاری بدنه و داشتن درب چند جداره

یکی از دلایلی که غذای شما سرد از داخل فر توکار خارج می‌شود، هدر رفت انرژی است؛ لعاب کاری کردن بدنه فر و استفاده از درب های شیشه‌ای چند جداره یکی از بهترین روش‌ها جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی است. همین امر باعث میشود گرما وحرارت بیشتری در فضای داخلی فر در جریان بماند و نتیجه حاصل از آن،  پخت با کیفیت‌تر و یکنواخت تر غذا می‌باشد.

حسگر پخت گوشت(MEAT PROBE)

حسگر پخت گوشت یا سنسور گوشت به شما این امکان را می‌دهد تا دیگر نگران مغزپخت بودن یا نبودن گوشت، مرغ یا ماهی خود نباشید. بعد از اینکه برای فر آشپزخانه خود میزان پخت گوشت را تعریف کردید، این قطعه هوشمند مانند یک میله وارد گوشت میشود و مطابق میل شما از پخت گوشت، فرایند پخت را ادامه یا به آن پایان می‌دهد.

خرید فرتوکار

کانوکشن(CONVECTION)، فن گردش هوای گرم

یکی از وظایف مهم فر، یکنواختی و یکدستی در پخت می‌باشد. فن گردش هوای داغ یا کانوکشن با چرخاندن و انتقال هوای گرم درون فر کمک میکند غذای شما به  شکل یکنواخت تری گرم و پخته شود؛ این مورد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید فرتوکار است.

این تکنولوژی درواقع با انتقال گرمایی به روش همرفت کار می‌کند؛ در انتقال گرما به روش همرفت قسمتی از ماده كه گرم شده است به طرف بالا حركت می‌کند و قسمت‌های اطراف آن كه هنوز گرم نشده اند جای آن را می‌گیرند. به این ترتیب انرژی گرمایی از یك نقطه به نقطه دیگر منتقل شده و به تدریج تمام ماده گرم می‌شود. این فن، با فن خنک کننده هوای داخل فر( کولینگ) متفاوت است. کولینگ (cooling) وظیفه تهویه و خنک کردن داخل فر آشپزخانه شما را دارد.

چکیده

نظافت درب و فضای داخلی فرتوکار بسیار برای مصرف کننده اهمیت دارد. درب جداشونده به شما دسترسی بهتری برای تمیز کردن داخل فر و حتی تمیز کردن خود درب را می‌دهد و وجود این قابلیت در محصول شما قطعا می‌تواند کمک کننده باشد.

قطعا قیمت مناسب یکی از معیارهای تصمیم گیری ماست. تمامی مطالبی که در این مقاله گفته شد روی قیمت فر توکار تاثیرگذار هستند؛ فرهای موجود در بازار با معیارهای گوناگونی تغییر قیمت می‌دهند

برچسب ها: فر توکار
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *