بررسی قهوه اسپرسو و 7 نوع از محبوب ترین آن

بررسی قهوه اسپرسو و 7 نوع از محبوب ترین آن

لیلا عبدالهی ۳۰ مهر ۱۴۰۳ 2 روز پیش

اگر قهوه نوشیدنی محبوب شما است، حتماً درباره قهوه اسپرسو نیز اطلاعات کافی دارید. جالب است بدانید که این قهوه نوشیدنی محبوب میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بوده و طعم و مزه بی‌نظیری دارد.

واژه Espresso در زبان ایتالیایی به معنای سریع است. اسپرسو نوعی قهوه نیست، بلکه روش تهیه قهوه محسوب می‌شود‌‌. در واقع تفاوت قهوه اسپرسو با سایر نوشیدنی‌های بر پایه قهوه، روش تهیه آن است. برای تهیه اسپرسو آب جوش با فشار زیاد از بین دانه‌های آسیاب‌‌شده قهوه عبور می‌کند و قهوه‌ای با غلظت بالا آماده می‌شود.

زمانی‌که یک شات قهوه اسپرسو می‌نوشید، به‌وضوح متوجه طعم و بوی آن می‌شوید. درباره رنگ قهوه اسپرسو باید بگوییم که سیاه خالص است، یک قهوه اسپرسو درجه یک ضمن داشتن غلظت مناسب، رنگ غلیظ و بدون لکه سیاه دارد. طعم آن نیز به‌هیچ‌عنوان تلخ و زننده نیست. طعمی نزدیک به شوری ندارد و باتوجه‌ به مقدار کافئینی که دارد، یک نوشیدنی بی‌نظیر است. اگر طعم این قهوه موردپسند شما نیست، حتماً آن را با خامه اسپرسو امتحان کنید‌.

در ادامه به بررسی بیشتر اسپرسو و انواع قهوه های محبوب میپردازیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

انواع اسپرسو و طعم های محبوب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های قهوه اسپر سو تنوع بالای آن است. بدون شک تنوع قهوه اسپرسو تأثیر به‌سزایی در محبوبیت این نوشیدنی داشته است. موارد زیر  ۷ نوع از پرطرفدارترین انواع قهوه اسپرسو محسوب می‌شوند:

انواع اسپرسو و طعم های محبوب

۱. اسپرسو ساده (Classic Espresso)

ساده‌ترین نوع قهوه اسپر سو با عبور دادن آب جوش با فشار و سرعت بالا از بین دانه‌های قهوه تهیه می‌شود و طعم تلخ و قوی دارد‌. تهیه هر شات از قهوه اسپرسو ساده، به ۲۵ تا ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد و باید از ۶ تا ۸ گرم پودر قهوه آسیاب شده استفاده کنید. برای داشتن اسپرسو حرفه ای و بی نقص میتوانید از قهوه ساز یا اسپرسو ساز استفاده کنید. با داشتن این دستگاه ها میتوانید هر موقع که میلتان کشید قهوه بی نقصی داشته باشید.

۲. اسپرسو ریستریتو (Ristretto)

اگر مقدار آب را نسبت به اسپر سو کلاسیک کاهش دهید و به نصف برسانید، خروجی کار قهوه‌ای با غلظت بالا خواهد بود که نهایتا طعم دانه‌های قهوه را آزادانه حس می‌کنید.

۳. اسپرسو دوپیو‌ (Doppio)

برای تهیه این اسپر سو نیز از دو شات قهوه استفاده می‌شود. در نتیجه غلظت و تلخی آن نیز بیشتر است. لایه خامه‌ای اسپرسو دوپیو‌ نیز رنگ تیره‌ای دارد و برای تهیه آن به ۱۰ تا ۱۲ گرم قهوه نیاز دارید‌.

۴. کاپوچینو (Cappuccino)

برای تهیه یک فنجان کاپوچینو به ترتیب باید از یک‌سوم فنجان قهوه اسپر سو، یک‌سوم کف شیر و شیر استفاده کرد. کاپوچینو تلخی کمتری در مقایسه با سایر انواع اسپرسو دارد.

۵. اسپرسو موکا (Mocha)

اگر از طعم تلخ قهوه چندان خوشتان نمی‌آید، توصیه می‌کنیم موکا را تست کنید. برای تهیه این قهوه از ترکیب اسپر سو، شیر بخاردیده و سیروپ شکلات استفاده می‌شود و طعم منحصربه‌فردی دارد.

 قهوه اسپرسو

۶. اسپرسو ماکیاتو (Macchiato)

در معرفی اسپرسو ماکیاتو تصور کنید یک‌پنجم فنجان شیر داغ به قهوه اسپر سو ساده افزوده می‌شود و در پایان یک لایه فوم نیز به آن اضافه می‌گردد. ترکیب طعم تلخ و شیرین در لایه‌های ماکیاتو آن را به نوشیدنی محبوب اکثر کافه‌ها تبدیل کرده است.

۷. اسپرسو لاته (Latte)

به‌منظور تهیه اسپر سو لاته، شات‌های اسپرسو با شیر بخاردیده ترکیب و سپس کف شیر جوشیده به آن افزوده می‌شود. لاته را معمولاً در فنجان‌ها و لیوان نسبتاً بلند سرو می‌کنند تا لایه‌های آن به‌خوبی قابل مشاهده باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم تنوع قهوه اسپرسو بسیار بالا است و بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ مدل قهوه اسپرسو وجود دارند. شما می‌توانید متناسب با ذائقه و دلخواه خود هرکدام از این قهوه‌های اسپرسو را تست کنید و از طعم و مزه آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

بررسی خواص قهوه اسپرسو

بررسی خواص قهوه اسپرسو

کاهش خطر ابتلا به دیابت

از آنجایی‌که قهوه اسپرسو سرشار از آنتی‌اکسیدان است، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعه انجام‌شده به اثبات رسیده است که ۵۴ درصد از مردان و ۳۰ درصد از زنانی که روزانه یک یا چند شات قهوه اسپرسو می‌نوشند، کمتر به دیابت نوع دو دچار می‌شوند. در واقع می‌توان گفت که اسپرسو سالم‌ترین نوع قهوه است و با تنوعی بالایی که دارد، از طعم و مزه آن خسته نمی‌شوید.

بهبود عملکرد بدنی

جالب است بدانید که نوشیدن یک شات قهوه اسپرسو سطح آدرنالین، قدرت و سرعت شما را افزایش می‌دهد. در روزهای پرتنش و سخت، نوشیدن اسپرسو سطح انرژی شما را بهبود می‌بخشد.‌ از این‌رو اکثر ورزشکاران حرفه‌ای صبح خود را با نوشیدن یک شات اسپرسو یا دوبل اسپرسو شروع می‌کنند.

افزایش سطح تمرکز و توجه

از دیگر خواص قهوه اسپرسو‌ می‌توان به بهبود عملکرد مغز، افزایش قدرت تمرکز و توجه اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام‌شده اسپرسو برای تقویت حافظه مفید است و از این جهت افرادی‌که به‌ خوبی قادر به تمرکز نیستند، تمایل به نوشیدن قهوه اسپرسو دارند.

کاهش خطر سکته مغزی

جالب است بدانید کسانی‌که قهوه اسپرسو می‌نوشند، کمتر از افراد عادی در معرض سکته مغزی قرار دارند. این خاصیت نیز به‌واسطه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه است. از طرفی نوشیدن قهوه اسپرسو تأثیر به‌سزایی در تقویت حافظه بلندمدت دارد.

بررسی قهوه اسپرسو

کمک به هضم غذا و افزایش طول عمر

از دیگر فواید قهوه اسپرسو می‌توانیم به کاهش نفخ، گوارش و هضم آسان غذا اشاره کرد. در نتیجه مصرف قهوه اسپرسو برای افرادی که سوءهاضمه دارند نیز مانعی ندارد. از طرفی بر اساس بررسی‌های انجام شده افرادی که روزانه قهوه اسپرسو می‌نوشند، مدت‌زمان طولانی‌تری عمر می‌کنند.

چکیده

قهوه علاوه بر یک نوشیدنی خوش نوش دارای خواص مهمی نیز میباشد که کاهش سکته مغزی، افزایش تمرکز، بهبود عملکرد، کاهش خطر دیابت و… از جمله این خواص میباشد. میزاین استفاده روزانه قهوه به شما بستگی دارد ولی پیشنهاد میشود در استفاده آن زیاده روی نشود تا سلامت شما آسیبی نبیند.

برچسب ها: قهوه ساز
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *