راهنمای نگهداری از جاروبرقی+ 11 نقطه طلایی

راهنمای نگهداری از جاروبرقی+ 11 نقطه طلایی

لیلا عبدالهی ۲۵ مهر ۱۴۰۳ 2 روز پیش

خرابی جاروبرقی معمولا در نتیجه نگهداری نامناسب از آن است. در حالی که رعایت اصول نگهداری از جاروبرقی باعث می‌شود که این دستگاه همواره در بهترین حالت خود کار کند و سال‌های سال دور از خرابی و ایرادات جدی بماند.

در مقابل، اگر از جاروبرقی به درستی استفاده نشود، نه تنها عملکرد مناسبی ندارد و زمان بیشتری را برای اتمام کار صرف می‌کنید، بلکه ممکن است به مرور دستگاه آسیب جدی ببیند. اما شما میتوانید با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب عمر جاروبرقی خود را افزایش دهید. برای بررسسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

راهنمای مراقبت و نگهداری از جاروبرقی

دسته جاروبرقی

برخی افراد برای تمیز کردن گوشه های سقف و یا طاقچه ها از جاروبرقی استفاده می کنند. اما شما هر زمان که احساس کردید نیاز است تا برای تمیز کردن این مکان ها از جاروبرقی استفاده کنید بهتر است از یک نردبان و دسته مخصوص اینکار استفاده کنید. نگهداری از جاروبرقی مستلزم این است که شما بدانید در هنگام تمیز کردن مکان های مختلف از چه روش هایی استفاده کنید تا به اجزا و بدنه داخلی و خارجی جاروبرقی آسیبی وارد نشود.

راهنمای مراقبت و نگهداری از جاروبرقی

برس غلطکی جاروبرقی را تمیز کنید

برس غلطکی به مرور زمان مو و پرز جمع می‌کند و سبب خرابی کمربند جاروبرقی و در نهایت کاهش مکش می‌شود. حتی ممکن است در اثر جمع شدن پرز و موی فراوان، غلطک‌ها به درستی حرکت نکنند.

کیسه جاروبرقی را مرتبا خالی کنید

در نگهداری از جاروبرقی توصیه می‌شود وقتی کیسه جاروبرقی حدود 70 تا 80 درصد پر بود، آن را خالی کنید یا اگر دستگاه‌ تان کیسه یک بار مصرف دارد آن را تعویض کنید.

  • در صورتی که کیسه بیش از حد پر باشد، مکش آن کاهش می‌یابد.
  • همینطور در صورتی که جاروکشی سنگین انجام داده‌اید، بلافاصله کیسه را خالی کنید. به این ترتیب مانعِ خاک گرفتگی جارو می‌شوید.

فیلترهای جاروبرقی را تمیز نگه دارید

نقش کلیدی فیلتر جاروبرقی این است که ذرات آلوده موجود در هوا را به داخل جاروبرقی کشانده تا جذب فیلتر شوند سپس دوباره هوای تمیز به محیط برگشت داده شود. البته فیلترهایی که کارخانه های سازنده جاروبرقی به هنگام ساخت در درون آنها قرار می دهند آنطور که باید و شاید کار فیلتراسیون هوا را انجام نمی دهند و حتما باید از فیلتر هپا در جاروبرقی استفاده کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مطلب کاربرد فیلتر هپا در جاروبرقی استفاده کنید.

تعویض فیلتر جاروبرقی را خودتان هم در منزل می توانید انجام دهید. برخی از این فیلترها قابلیت شسته شدن را دارند که این با حک شدن حرف W روی فیلتر نمایش داده می شود. اما برخی از فیلترها فقط می توان آن را با تکان دادن تمیز کرد تا گرد و غبار حاصل از محیط از آن خارج شود.

مراقبت و نگهداری از جاروبرقی

به عملکرد دستگاه‌ تان دقت کنید

در نگهداری از جاروبرقی درصورتی که متوجه شدید جاروبرقی‌ تان خرده ریزها را جمع نمی‌کند، صدای عجیب غریبی دارد، بوی سوختگی از آن به مشام می‌رسد یا گرد و خاک بیرون می‌دهد، آن را خاموش کنید و از یک تکنسین کمک بگیرید.

در بسیاری موارد بررسی دیرهنگام دستگاه، عامل سوختن موتور است، چرا که انسداد در قسمتی از جاروبرقی مانع جریان مناسب هوا شده، موتور دستگاه را به شدت گرم می‌کند.

از این رو یکی از نکات مهم در رابطه با نگهداری از جاروبرقی، کمک گرفتن از یک تکنسین زمان مشاهده هر گونه اتفاق غیرعادی است.

ارتفاع نازل جاروبرقی را به درستی تنظیم کنید

در نگهداری از جاروبرقی باید بدانید که جاروبرقی با جریان هوا کار می‌کند. در صورتی که ارتفاع نازل زیادی کم باشد و داخل فرش فرو برود، جریان هوایی وجود ندارد! به علاوه فرش‌تان نیز آسیب خواهد دید.

  • در صورتی که جاروبرقی شما قابلیت تنظیم ارتفاع نازل را دارد، آن را در بلندترین ارتفاع قرار بدهید. سپس کم کم ارتفاع را پایین بیاورید تا صدای تماس برس متحرک با فرش را بشنوید.
  • نتیجه این امر، حداکثر کارایی جاروبرقی، افزایش طول عمر تسمه و برس غلتکی و همچنین جلوگیری از آسیب دیدن فرش خواهد بود.
نگهداری از جاروبرقی

جمع نکردن شن ریزه و خاک با جاروبرقی

یکی از موارد مهم دیگری که برای نگهداری از جاروبرقی توصیه می شود این است که بدانید جمع کردن گرد و غبار و خاک تا حدی می تواند توسط جاروبرقی معمولی انجام شود ولی اگر حجم آن خیلی بالا باشد و یا حتی شن ریزه و ماسه هم درون آنها وجود داشته باشد نمی توانید از جاروبرقی های خانگی و معمولی استفاده کنید.

به دلیل اینکه وجود شن ریزه و گرد و غبار اگر خیلی زیاد باشد به راحتی می تواند به داخل موتور نفوذ کند و باعث خرابی زود هنگام موتور جاروبرقی شود.

لوله خرطومی جاروبرقی را تمیز کنید

در نگهداری از جاروبرقی تمیز کردن لوله خرطومی از این رو اهمیت دارد که می‌توانید هرگونه انسداد را تشخیص داده و به موقع آن را برطرف کنید. انسداد لوله خرطومی در هر سطحی، مانع مکش کافی جارو خواهد شد.

با قطعات خارجی جاروبرقی به درستی رفتار کنید

این قطعات شامل لوله خرطومی، سیم یا دکمه‌های دستگاه می‌شوند. به عنوان مثال باید دقت کنید که سیم را برای خارج کردن آن از پریز از فاصله دور نکشید یا از پاها برای خاموش و روشن کردن دستگاه استفاده نکنید.

به طور مداوم از جاروبرقی استفاده نکنید

زمانی که قرار است کل خانه را جارو کنید، بهتر است بعد از جارو کردن هر فضا به دستگاه فرصتی برای خنک شدن بدهید. زمانی که جاروبرقی را به طور مداوم و یکسره استفاده می‌کنید، موتور داغ می‌شود و احتمال نیم سوز شدن یا سوختن آن افزایش پیدا می‌کند.

راهنمایی نگهداری از جاروبرقی

چرخ های حرکت دهنده جاروبرقی

طبیعتا شما در هنگام جارو کشیدن با جاروبرقی به راحتی به هر سمتی می روید و جاروبرقی نیز به دنبال شما می آید اما این راحتی جابجایی فقط از مزیت وجود چهار چرخی که در جاروبرقی قرار داده شده است می باشد و بدون آنها جابجایی جاروبرقی بسیار کار سختی می باشد و یکی از نکات مهم و جالب استفاده و نگهداری از جاروبرقی همین استفاده درست از جاروبرقی در محل های متفاوت می باشد.

چکیده

برای نگهداری از جاروبرقی جلوگیری از آسیب به قطعات جاروبرقی و همچنین افزایش عمر مفید دستگاه توصیه می‌شود نکات ذکر شده در این مقاله را هنگام استفاده از جاروبرقی در نظر داشته باشید و از تمیز کردن منظم برس غلطکی، لوله خرطومی، فیلترهای دستگاه و … غافل نشوید.

برچسب ها: جاروبرقی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *