دلیل مکش نداشتن جاروبرقی+ بررسی 6 دلیل رایج

دلیل مکش نداشتن جاروبرقی+ بررسی 6 دلیل رایج

لیلا عبدالهی ۲۲ مهر ۱۴۰۳ 6 روز پیش

جاروبرقی یکی از وسیله‌های مهمی است که هر خانه‌ای برای حفظ پاکیزگی به آن نیاز دارد. یکی از مشکلات رایج جاروبرقی‌، کم شدن سرعت و مکش نداشتن جاروبرقی است و عوامل بسیاری در به وجود آمدن این مشکل سهم دارند. برای پیدا کردن دلایل کم شدن مکش باید جاروبرقی را بررسی کرد.

مهمترین ویژگی جاروبرقی این است که قدرت مکش بالایی داشته باشد و بتواند ذرات گرد و غبار را به‌خوبی جمع‌آوری کند. ممکن است جاروبرقی هنگام مکش با اختلال روبرو شود.

در چنین شرایطی باید از خود بپرسیم که چرا جاروبرقی مکش ندارد؟ این اتفاق دلایل مختلفی دارد و با بررسی آن‌ها می‌توان قدرت مکش را دوباره افزایش داد. که در ادامه به برخی از دلایل مکش نداشتن جاروبرقی اشاره میکنیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

دلیل مکش نداشتن جاروبرقی چیست؟

دلیل مکش نداشتن جاروبرقی چیست؟

۱. خراب شدن موتور جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین پاسخ‌ها برای این سوال مکش نداشتن جاروبرقی، خراب شدن موتور آن است. موتور جاروبرقی به دلایل مختلفی مانند فشار زیاد می‌تواند دچار مشکلات فنی شود و مکش جاروبرقی را کاهش داده یا متوقف کند. در این صورت باید قطعات آن مانند بلبرینگ‌ را بررسی کرده و برای تعمیر موتور اقدامات لازم را انجام داد.  موتور با ایجاد فشار، به مکش ذرات گرد و غبار کمک می‌کند و در صورت خرابی آن، قدرت مکش جاروبرقی با مشکل روبرو می‌شود. همچنین ممکن است جاروبرقی قدیمی باشد و موتور آن در اثر استفاده فراوان فرسوده شده باشد. در چنین شرایطی باید موتور را تعویض کنید یا به فکر خرید یک جاروبرقی جدید باشید. 

۲. پر شدن یا پارگی کیسه جاروبرقی

یکی از دلایل مهم مکش نداشتن جاروبرقی، پر شدن یا پارگی کیسه جاروبرقی است. زمانی که این کیسه پر شده باشد، دیگر فضای خالی برای جریان هوا باقی نمی‌ماند؛ به همین علت بهتر است مرتب کیسه را خالی کنید یا اگر از کیسه‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌کنید، آن را با یک کیسه نو تعویض کنید. با پاره یا سوراخ شدن کیسه جاروبرقی نیز جریان هوا به‌راحتی از شکاف‌ها خارج شده و قدرت مکش جاروبرقی را کاهش می‌دهد.

در چنین شرایطی باید جاروبرقی را خاموش کرده و کیسه را تعویض کنید. کیسه‌های یک‌بار مصرف به سلامت جاروبرقی و موتور آن کمک بسیاری می‌کنند؛ چرا که پس از هربار استفاد از جاروبرقی و پر شدن آن می‌توانید کیسه را دور بیندازید تا دیگر مشکلی مانند پارگی یا فرسودگی که در کیسه‌های دائمی وجود دارد را تجربه نکنید. اگر مشکل کاهش مکش جاروبرقی مربوط به کیسه داخل آن باشد، با انجام این کارها می‌توانید مشکل را برطرف کنید.

مکش نداشتن جاروبرقی

۳. خراب یا مسدود شدن برس پارویی جاروبرقی یکی از دلایل مکش نداشتن جاروبرقی

تمام ذراتی که از سطوح مختلف به داخل جاروبرقی مکیده می‌شود، ابتدا از برس پارویی عبور کرده، سپس وارد کیسه جاروبرقی می‌شود. هرگونه مو، پرز یا زباله‌ای به دور این برس چرخان پیچیده شده باشد می‌تواند قدرت و سرعت مکش را کاهش دهد. قبل از روشن کردن جاروبرقی حتما برس را تمیز کنید تا مسیر ذرات و گرد و غبار مسدود نشود. اگر این برس دچار خرابی شده باشد نیز فرایند مکش را با مشکل همراه می‌کند. بهتر است چند وقت یک‌بار برس جاروبرقی را بررسی و تمیز کنید تا مطمئن شوید سالم است و زباله‌ای دور آن وجود ندار 

۴. کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

زمانی که جاروبرقی قدرت مکش خود را از دست می‌دهد، بهتر است فیلتر آن را بررسی کنید تا بفهمید دلیل مکش نداشتن جاروبرقی چیست. ممکن است فیلتر جاروبرقی کثیف شده یا تاریخ مصرف آن گذشته باشد. این امر باعث می‌شود که جریان هوا در جاروبرقی مسدود شود و قدرت مکش آن کاهش یابد. زمانی که به این مشکل برخوردید، باید فیلتر را عوض کنید. اگر فیلتر جاروبرقی شما قابل شستشو نیست، ۶ ماه یا هر یک‌سال یک‌بار آن را تعویض کنید. اگر فیلتر جاروبرقی که از آن استفاده می‌کنید قابل شست‌وشو است، چند وقت یک‌بار آن را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

۵. گرفتگی یا پاره شدن  لوله خرطومی جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل مکش نداشتن جاروبرقی، مربوط به لوله خرطومی می‌شود. هرگونه گرفتگی ناشی از تجمع ذرات بزرگ یا اشیاء مختلف در لوله، مانع جریان هوا در جاروبرقی شده و قدرت مکش را کاهش می‌دهد. هنگامی که متوجه کاهش مکش جاروبرقی شدید، حتما داخل لوله خرطومی را نگاه کنید که اگر چیزی در آن گیر کرده بود، جاروبرقی را خاموش کرده و مانع را از داخل لوله خارج کنید. مشکل دیگری که ممکن است به وجود آمده باشد پارگی لوله خرطومی است. اگر این لوله پاره شده باشد، جریان هوا از قسمت‌ پارگی خارج شده و مانع مکش ذرات و گرد و غبار می‌شود. در صورت بروز این مشکل، باید لوله خرطومی را تعویض کنید.

۶. استفاده مداوم از جاروبرقی

یکی از دلایل مکش نداشتن جاروبرقی یکی از دلایلش این است که از جاروبرقی به‌طور مداوم استفاده کرده‌اید. این امر باعث می‌شود به مرور زمان موتور یا دیگر قطعات جاروبرقی آسیب دیده و از کار بیفتد. تمامی قطعات جاروبرقی تاثیر مستقیمی روی قدرت مکش آن دارند و هر کدام آسیب ببینند یا خللی در عملکرد آن‌ها ایجاد شود، مکش را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. سعی کنید از جاروبرقی به‌درستی استفاده کنید و کیسه، لوله، فیلتر و تمامی قطعات آن را هر چند وقت یک‌بار یررسی کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

دلیل مکش نداشتن جاروبرقی

چکیده

یکی از این مشکلات کاهش قدرت مکش است که عملکرد جاروبرقی را مختل می‌کند. در پاسخ به این سوال دلیل مکش نداشتن جاروبرقی، دلایلی مانند خرابی موتور جاروبرقی را بررسی کردیم که می‌تواند قدرت مکش جاروبرقی را کاهش داده یا آن را متوقف کند. دانستن این دلایل کمک بسیاری به استفاده صحیح ما از جاروبرقی می‌کند و باعث می‌شود در صورت مشاهده هرگونه مشکل، برای رفع آن به درستی اقدام کنیم.

دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *