بخاری برقی و عملکرد آن

بخاری برقی و عملکرد آن

غزاله حسامی ۲۰ دی ۱۴۰۲ 7 ماه پیش

در مناطق و مکان هایی که امکان استفاده از بخاری های گازسوز به دلیل نبود سوخت فسیلی وجود ندارد بهترین راه استفاده از بخاری های برقی می باشد. بخاری برقی یک وسیله کاربردی و مناسب است، که در ابعاد گوناگون و در انواع مختلف، برای افزایش سریع دمای اتاق تولید می شود. در ادامه به بررسی بخاری برقی و عملکرد آن می پردازیم.

انواع بخاری برقی

بخاری برقی های زیادی در بازار با طرح ها و مدل های مختلف و همچنین برند های متفاوت در بازار موجود می باشد که ممکن است انتخاب را سخت کند. در ادامه به برسی انواع بخاری برقی ها می پردازیم. همچنین میتوانید علاوه بر خواندن مقاله بخاری برقی و عملکرد آن به مطلب راهنمای خرید بخاری نیز مراجعه کنید و از مطالب آن صفحه نیز برای یک خرید هوشمندانه استفاده کنید.

بخاری برقی فن دار

در فصل زمستان، از روش های مختلف گرمایش استفاده می شود. بخاری برقی فن دار در داخل خانه و همچنین فضای بیرونی استفاده زیادی دارد و با عبور هوا از منبع گرما و با کمک فن، محیط را گرم می کند. در حقیقت وسیله ای است که در حالی که المنت آن توسط انرژی الکتریکی گرم می شود، گرمای حاصل را به وسیله فن به محیط اطراف پخش می کند.

بخاری بدون فن

برای برخی محیط ها که نیاز به سکوت مطلق دارند، بخاری برقی بدون فن بهترین انتخاب است.

بخاری برقی مدل تابشی

در ادامه مقاله بخاری برقی و عملکرد آن به برسی بخاری های تابشی میپردازیم. در مقایسه با سایر گزینه های خرید بخاری برقی، مدل تابشی فقط افراد و اشیا را گرم می کند تا هوای محیطی که در آن قرار دارد. بخاری برقی مدل تابشی بدون صدا هستند و استفاده از آن ها در زیرزمین و گاراژ نیز مناسب است. انرژی گرمایی بخاری برقی مدل تابشی در محدوده فروسرخ می باشد. در صورتی که به جسمی برخورد نکند، می تواند از فضا عبور کند، بنابراین برای مکان هایی که هوا در جریان است استفاده از این نوع بخاری ها مناسب است.

بخاری مدل کانوکتور

بخاری های کانوکتور همان بخاری های همرفتی می باشند. در حقیقت همرفت یک نوع جریان انتقال حرارت می باشد که معمولا اکثر سیستم ها تهویه مطبوع به این شکل کار می کنند .یکی از مزایای اصلی این نوع بخاری های کانوکتور، بی سر و صدا بودن آن ها است.

بخاری رومیزی یا فن هیتر

در بخاری‌ رومیزی یا فن هیتر، جریان انتقال گرما به روش همرفتی می باشد و از یک پروانه بادبزن نیز استفاده شده است، به عبارتی دیگر المنت موجود محیط را گرم می کند و فن تعبیه شده در این دستگاه منجر به انتقال هوای گرم به محیط می شود، این ویژگی در این مدل ها باعث شده تا سرعت انتقال گرما افزایش یابد.

در محیط هایی که نیاز به ایجاد سیستم گرمایش سریع دارند استفاده از این نوع بخاری ها مناسب می باشد. با توجه به اینکه این نوع، برای استفاده روی میز طراحی شده است، به همین دلیل در ابعاد کوچک تری از سایر مدل ها تولید و عرضه می شود. بخاری برقی و عملکرد آن به صورت است: بخاری برقی رومیزی یا فن هیتر، دارای فن قوی بوده و کلیدی برای تنظیم میزان حرارت و گرما دهی دارد. همچنین در بیشتر مدل ها میزان سرعت فن نیز قابل تنظیم است. با توجه به اینکه این نوع دارای فن و المنت بوده و روی میز استفاده می شود، لذا سیم برق مورد استفاده در آن بایستی بسیار مقاوم بوده و از جنس مرغوب باشد. برای حفظ ایمنی بیشتر، فن هیتر دارای ترموستاتی است که در صورت گرم شدن بیش از حد محیط، بخاری را خاموش می کند.

انواع بخاری برقی

نکات مهم درباره بخاری برقی

  • هنگامی که به دنبال خرید بخاری برقی هستید، باید به محیطی که قرار است از آن استفاده کنید، توجه ویژه داشته باشید. قدرت بخاری برقی برحسب وات تعیین می‌ شود. به طور کلی، هر متر مربع می ‌تواند با 10 وات توان گرمایشی گرم شود.
  • بسیاری از تولید کنندگان برای کاهش قابل توجه خطر آتش ‌سوزی، دستگاه‌ های خود را به قابلیت‌ های امنیتی متعدد مجهز می ‌کنند. برخی از بخاری ‌های برقی دارای سیستم قطع ‌کن خودکار هستند، که بعد از واژگونی به صورت خودکار باعث خاموش شدن دستگاه می ‌شود.
  • محافظت در برابر گرمای بیش از حد را باید یکی دیگر از عملکردهای ایمنی ارزشمند معرفی کرد که در بخاری‌های برقی مشاهده می‌شود. این کلید به عنوان یک سنسور عمل کرده و اگر اجزای داخلی به دمای غیر ایمن برسد، می‌تواند باعث خاموش شدن خودکار بخاری برقی شود.
  • برخی از بخاری‌ های برقی دارای قابلیت ‌های خاص هستند، که مجهز بودن آن‌ها به ترموستات قابل برنامه‌ ریزی، می ‌تواند موجب شود دمای اتاق به دمای ایده‌ آل و موردنظرتان تغییر پیدا کند.
  • یکی دیگر از ویژگی ‌هایی که می ‌توان در بخاری برقی مشاهده کرد، تایمر است. کاربران می ‌توانند تایمر را فعال ‌سازی کرده و مدت زمان عملکرد دستگاه را تعیین کنند. همچنین شما می ‌توانید به گونه‌ای تایمر را تنظیم کنید که پس از گذشت مدت زمان خاص، خاموش شود.
  • نورپردازی از دیگر ویژگی‌ هایی است که می ‌تواند در بخاری برقی وجود داشته باشد. برخی مدل‌ ها دارای چراغ ‌هایی هستند که گرما را شبیه ‌سازی کرده و ظاهر محیط را جذاب ‌تر می ‌کنند. به خاطر داشته باشید که این قابلیت نورپردازی نمی‌تواند تاثیری در افزایش دمای محیط داشته باشد.
  • برخی از بخاری‌های برقی دارای چرخ‌ هایی هستند که امکان حمل را برای کاربران ساده می ‌کند.
  • همچنین برخی از آن‌ها دارای ریموت کنترل بوده و امکان مدیریت از راه دور دارند.

نکات ایمنی برای استفاده از بخاری برقی‌

در پایان مطلب بخاری برقی و عملکرد آن میخواهیم به نکات ایمنی برای استفاده از این دستگاه گرمایشی بپردازیم. از مزیت‌ های مهم بخاری برقی،قابل حمل بودن آن ها است، یعنی بخاری را در هر نقطه‌ ای می ‌توان قرار داد، اما برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، بهتر است چند نکته را رعایت کنید.

  • اگر قصد ترک محلی را دارید، پیش از خروج، هیتر را خاموش کنید.
  • بخاری باید خارج از مسیر رفت و آمد و روی سطح صاف قرار داده شود.
  • محصول باید در مکانی خشک و به دور از دسترس کودکان و حیوانات قرار داده شود.
  • بخاری را همیشه از اشیاء و سطوح قابل احتراق مانند پرده، پارچه و… دور نگه دارید.
  • بخاری را از رطوبت دور نگه دارید و آن را در معرض آب و سایر مایعات قرار ندهید.
  • هنگام خرید هر محصولی حتماً دفترچه راهنمای آن را بخوانید تا موارد ایمنی و نکات مهم را پیش از استفاده بدانید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل در کارکرد دستگاه یا تغییر در ساختار آن، مانند آب شدن سیم، اقدام به تعمیر آن کنید.
  • هر هیتری، جریان و ولتاژ مشخصی دارد، بنابراین توجه داشته باشید که از پریز مناسب برای روشن کردن محصول استفاده کنید.
  • بخاری را در محلی تنگ قرار ندهید، باید اطراف محصول، هوا جریان داشته باشد. این کار علاوه بر افزایش خطرات احتمالی، باعث هدر رفت گرما و نهایتاً افزایش هزینه برق شما می‌شود. 
نکات ایمنی برای استفاده از بخاری برقی‌

خرید بخاری برقی از انتخاب سنتر

برای انتخاب و خرید بخاری برقی شما می ‌توانید با مراجعه به وب سایت انتخاب سنتر و بخش محصولات گرمایشی، به بررسی و مقایسه انواع بخاری‌ های موجود در بازار بپردازید. همچنین شما می توانید پیش از خرید انواع بخاری از فروشگاه انتخاب سنتر، از یک مشاوره تخصصی بهره مند شوید و با مقایسه قیمت و ویژگی های محصول، بهترین نمونه مناسبتان را سفارش دهید.

برچسب ها: بخاری برقی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *