تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

لیلا عبدالهی ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ 2 ماه پیش

امروزه سیستم های تهویه مطبوع با فناوری اینورتر به دلیل بهره‌وری انرژی و عملکرد کم صدا به گزینه ای مطلوب برای صاحبان خانه تبدیل شده اند. در این وبلاگ از سری وبلاگ انتخاب سنتر، با ما همرا باشید تا به بررسی این که، این سیستم های سرمایشی چگونه کار می کنند؟ و تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در چیست؟ بپردازیم.

کولر گازی اینورتر چیست؟

 کولر گازی اینورتر با کاهش مصرف انرژی، قابلیت تنظیم خودکار دما، طول عمر بیشتر و با کیفیت تر نسل جدیدی از کولر گازی محسوب می شود. در کولر گازی اینورتر، به جای کمپرسورهای دور ثابت از کمپرسورهای متغیر استفاده شده است. این طراحی با هدف کاهش مصرف انرژی و بالا بردن عمر استفاده از کولر گازی در نمونه ‌های جدید این وسیله سرمایشی گنجانده شده است.  کولرهای گازی اینورتر در واقع به دلیل داشتن سیستم اینورتر، قابلیت تبدیل فرکانس را دارد. بدان معنا که این وسیله به کنترل فرکانس، ولتاژ و جریان برق کمک می کند.

تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در چیست؟

هر دو نوع کولر گازی ها در سیستم برودتی و ترمودینامیکی مشابه هم هستند. فرق اصلی این دو وسیله سرمایشی تنها در مدار الکتریکی است. بدین گونه که در سیستم کولر گازی اینورتر، ترموستات دیجیتال بوده و دمای محیط پس رسیدن به حد مورد نظر برق کمپرسور قطع می شود، در صورتی که کمپرسور در کولر گازی معمولی حتی در صورت رسیدن دمای محیط به حد مورد نظر همچنان فعال می ماند.

مهمترین تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی به شرح زیر می باشد:

کمپرسور

 کمپرسور کولر گازی اینورتر دارای یک ترموستات دیجیتال است که امکان تنظیم دمای محیط را برای درجه خاص دارد که پس از رسیدن دما، برق کمپرسور قطع می شود و مجدد در صورت تغییر دما جریان برق وصل می شود. در کولر گازی های معمولی این ویژگی وجود ندارد و تا مادامی که دستگاه روشن است کمپرسور فعال می ماند.

گاز مصرفی

از  مبرد گازی، در کولرگازی های اینورتر برای سیستم خنک سازی استفاده می شود، این در حالی است که گاز کولر گازی های معمولی از نوع R22 است.

مصرف برق کولر گازی

مصرف برق

چیزی که کولر گازی های اینورتر را متمایز و برتر از کولر گازی های معمولی می کند، کم مصرف بودن برق است. کولر گازی معمولی در لحظه آغاز فعالیت جریان برق دو برابر نیاز دارد که این ویژگی در کولر گازی اینورتر نیست. در لحظه روشن شدن دستگاه به دلیل نصب اینورتر فرکانس برق ورودی کاهش پیدا می کند و افت ولتاژی در جریان برق ایجاد نمی شود.

میزان سرمایش و گرمایشی

کولرهای گازی اینورتر به دلیل قابلیت تنظیم دمای محیط برای انواع اقلیم با آب و هوای مختلف مناسب است. چرا که با تنظیم دمای مدنظر دستگاه پس از رسیدن به آن، به صورت خودکار کمپرسور بدون نیاز به خاموش شدن، کاهش سرعت می دهد و دمای محیط بدون نوسان، ثابت می ماند.

این در حالی است که کولر گازی های معمولی پس از رسیدن به دمای مدنظر خاموش می شود و نیازمند خاموش و روشن کردن مکرر است و این امتیاز منفی تاثیر مستقیم بر کاهش عمر دستگاه دارد.

طول عمر

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های کولر گازی اینورتر با کولر گازی معمولی استهلاک کمتر به دلیل عملکرد یکنواخت است. کولر گازی های معمولی قابلیت تنظیم دمای محیط و نگهداشت آن را ندارند برای همین مدام خاموش و روشن می شوند. این در حالی است که کولر گازی اینورتر با تنظیم دمای محیط روی درجه مدنظر این دما را تعدیل می کند و نیازی به خاموش و روشن کردن مکرر دستگاه نیست.

این موضوع تاثیر مستقیم بر طول عمر دستگاه دارد و باعث برتری کولر گازی اینورتر نسبت به مدل معمولی می شود.

آلودگی صوتی

یکی از مشکلاتی که کولر گازی های معمولی دارند، روشن و خاموش کردن مکرر به جهت عدم تنظیم و تعدیل دمای محیط است. از همین رو این دستگاه آلودگی صوتی به همراه دارد. این در حالی است که در کولر گازی اینورتر به دلیل عملکرد مناسب کمپرسور آلودگی صوتی به حداقل کاهش می یابد. این مزیت در کنار طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتر از عوامل مهم در انتخاب کولر گازی اینورتر است.

نوع خازن و سیم پیچی

 تفاوت عملکرد کولر گازی اینورتر و معمولی سبب شده تا در ساخت و تولید این دستگاه ها نیز تفاوت ایجاد شود. در نهایت هم این تفاوت ها در خروجی دستگاه ها نیز تاثیرگذار باشد.

کولرگازی اینورتر دارای سیم پیچ ستاره است که تاثیر مستقیم بر عدم افت ولتاژ و آمپر برق مصرفی در زمان روشن کردن دارد. این در حالی است که کولرهای معمولی سیم پیچ استارت دارند و همین موضع عامل افت ولتاژ و آسیب به سایر لوازم برقی در زمان شروع فعالیت دستگاه می شود. همچنین کولر گازی اینورتر به دلیل توانایی تنظیم دور کمپرسور نیازی به خازن ندارد و این موضوع برای کولرهای اینورتر مزیت محسوب می شود.

انواع کولر گازی

نتیجه گیری

در این مقاله به تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی پرداختیم. در نتیجه اصلی ترین تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی در توانایی کمپرسور برای تنظیم سرعت موتور و دمای محیط مورد نظر است.

اگر به دنبال خرید یک کولر گازی هستید که به خوبی پاسخگوی نیاز های شما باشد بهتر است قبل از خرید مدل ها و برند های مختلف را با هم مقایسه کنید تا در نتیجه خریدی هوشمندانه داشته باشید.

برچسب ها: کولر گازی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *