بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش کدام بهتر است؟

بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش کدام بهتر است؟

لیلا عبدالهی ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ 3 روز پیش

با شروع فصل سرما و شروع خرید و فروش بخاری بیشتر کاربران سوال بر آن دارند که بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش کدام یک عملکرد بهتری دارد و کدام یک مناسب استفاده آنان هست؟

در حال حاضر بخاری‌گازی به دو صورت بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش در بازار است؛ که با آگاهی از چگونگی کارکرد هر یک از آن‌ها می‌توانیم انتخاب مناسبی برای منزل یا محل کار داشته باشیم. 

مکانیزم سوخت در بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش به این شکل است؛ زمانی که شیر گاز را باز می‌کنیم گاز وارد محفظه مخصوص شعله شده و با اکسیژنی که در محیط است ترکیب و در نهایت با جرقه شعله تولید می‌شود؛ که از این فرآیند دو محصول که اولی شعله و گرما و دومی گاز خطرناک مونوکسید کربن تولید می‌شود البته این فرایند در همه بخاری‌ها یکسان است.

در ادامه سعی خواهیم داشت در انتخاب بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش راهنمای شما باشیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

بخاری‌گازی دودکش دار

در بخاری‌گازی دودکش دار فرایند تولید گرما به همان شکل که در بالا ذکر شده، تولید می‌شود. با این تفاوت که اکسیژن فراوان از محیط گرفته می‌شود و گاز منو اکسید حاصل این فرآیند از طریق دودکش به بیرون هدایت می‌شود؛ پس باید در نصب و راه‌اندازی بخاری‌گازی استانداردهای لازم را رعایت کرد و از آنجایی‌ که در ساختمان‌های امروزی فاصله لوله دودکش تا کلاهک بسیار زیاد است امکان مسدود شدن مسیر وجود دارد پس باید اطمینان کامل از باز بودن مسیر لوله بخاری و قرار گرفتن درست کلاهک داشته باشیم.

در برخی موارد مشاهده شده که از بخاری دودکش دار، بدون دودکش استفاده کرده‌اند و یا دودکش بخاری را به سمت ظرفی از آب هدایت کرده که این اعمال بسیار خطرناک است چرا که منجر به سوخت ناقص و افزایش بیش از حد گاز منو اکسید کربن داخل محیط می شود.

کجا از بخاری گازی دودکش دار استفاده کنیم

همان طور که در بالا گفته شد در روند ایجاد گرما و حرارت در بخاری گازی، اکسیژن مصرف می‌شود. یک اشتباه رایج مردم این است که اغلب تصور می‌کنند دودکش، اکسیژن محیط را تامین می‌کند در صورتی که دودکش فقط گاز منوکسید کربن تولید شده را به خارج هدایت می‌کند.

پس کارشناسان توصیه می‌کنند که از بخاری گازی در فضاهای بسته و کوچک استفاده نکنید و در مکان‌هایی که تبادل هوا با فضای آزاد امکان‌پذیر بوده یا اتاق‌های بزرگ، استفاده از این وسیله توصیه می‌شود. البته استفاده از بخاری گازی در حمام اکیدا ممنوع است.

مزایا:

  • معمولا در سایزهای بزرگتری ساخته می شوند و برای اتاق های کوچک و بزرگ قابل استفاده هستند.
  • برای استفاده در منزل و مکان هایی که تهویه چندانی در زمستان در آنها انجام نمی شود، مناسب هستند.
  • همه گازهای خطرناک را به بیرون هدایت می کنند.

معایب:

  • بخش قابل توجهی از گرمای تولید شده توسط بخاری، به همراه گازهای سمی، از مسیر لوله بخاری، هدر می روند و مصرف انرژی در آنها بیشتر است.
  • قیمت بخاری های دودکش دار بیشتر است.
  • امکان جا به جایی زیادی ندارند و محدودیت مکانی در اتاق ها، بسته به محل قرار گیری پایانه لوله گاز و جایی که روی دیوار، لوله بخاری خارج می شود، دارند.
بخاری گازی بدون دودکش

بخاری گازی بدون دودکش

فرایند تولید گرما در بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش یکسان است؛ اما با این تفاوت که به جهت نوع طراحی برنر، فرآیند ترکیب سوخت و اکسیژن، شعله حاصله با راندمان بالا تولید شده و سبب کاهش قابل توجه منو اکسید کربن در بخاری مذکور می‌شود.

فرایند سوخت در بخاری گازی بدون دودکش

تکنولوژی بکار رفته در بخاری‌های گازی بدون دودکش عملکرد تولید شعله را بهینه کرده به‌طوری‌ که ترکیب اکسیژن و گاز به تناسبی انجام می‌شود که در تولید شعله کمترین اکسیژن و گاز با هم ترکیب‌شده و بیشترین شعله و حرارت ممکن را داریم و چون فرایند سوخت کامل است مونوکسید کربن کمتری نیزتولید می‌شود که میزان تولید این گاز در مقایسه با بخاری گازی دودکش دار بسیار ناچیز است.

در حالی‌ که در مدل‌های دارای دودکش این گاز به بیرون هدایت می‌شود اما قسمتی از گاز مونوکسید کربن در فضا باقی‌مانده و به مراتب خطرات بیشتری دارد در حالی‌ که در بخاری گازی بدون دودکش تولید گاز منوکسید کربن به‌مراتب بسیار کمتر از بخاری گازی دودکش دار است.

سیستم ایمنی بخاری گازی بدون دودکش (ODS)

 ترموکوبل در بخاری گازی بدون دودکش به دلیل آلیاژ بکار رفته در آن از حساسیت بیشتری در مقایسه با سایر ترموکوبل‌ها برخوردار است به‌نحوی‌که با کم شدن شعله، این قطعه وارد عمل می‌شود و بلافاصله جریان گاز قطع می‌شود.

با توجه به حساسیت سیستم ODS بخاری گازی بدون دودکش درصورتی‌که اکسیژن محیط به زیر ۱۸% برسد بخاری‌گازی خاموش می‌شود و با این سیستم ما همواره اطمینان خاطر از ایمنی عملکرد بخاری‌گازی داریم.

حفظ رطوبت هوا با بخاری گازی بدون دودکش

در هنگام گرم شدن محیط، رطوبتی که در محیط وجود دارد گرفته‌شده و هوایی خشک خواهیم داشت که منجر به ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. برای رفع این مشکل معمولاً توصیه می‌شود کتری را بروی بخاری قرار دهید تا رطوبت هوا تأمین شود. در بخاری گازی بدون دودکش عملکرد سوخت کامل است و هیدروژن آزاد شده با اکسیژن محیط ترکیب‌شده و رطوبت ملایمی ایجاد می‌کند که مشکلات بخاری‌گازی معمولی را مرتفع کرده و از مزیت‌های این سیستم است.

مزایا:

  • قیمت مناسب تری نسبت به بخاری های دودکش دار دارند.
  • برای فضاهای پر رفت و آمد مثل ادارات، مغازه ها و… مناسب هستند.
  • قابلیت جا به جایی آسانی دارند و بدون دردسر لوله بخاری می توان آنها در قسمت های مختلف اتاق قرار داد.
  • هدر رفت گرمایی ندارند و تمام گرمای تولید شده خود را به اتاق می دهند.
  • برخورداری از سیستم کنترل اکسیژن ( ODS )

معایب:

  • گازهای سمی را (هر چند به مقدار کمتر) در محیط اتاق پخش می کنند.
  • برای محیط های بسته، اتاق خواب، حمام، به هیچ عنوان قابل استفاده نیستند.
  • حتما باید یک در یا پنجره در زمان استفاده از آنها باز باشد.
  • به خاطر عدم وجود دودکش، کمی باعث ایجاد بوی نامطبوع در محیط اتاق می شوند.
  • باعث افزایش رطوبت اتاق می شوند که به مرور زمان ممکن است این رطوبت برای بعضی وسایل مشکل ایجاد کند.

بهترین مدل های بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش

بهترین مدل های بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش

بخاری گازی آبسال مدل 437B قهوه ای

بخاری گازی آبسال مدل 437B دارای جرقه زن الکتریکی نیز می باشد و تحت لیسانس Sicar ایتالیا بوده و بدون دودکش می باشد . این بخاری گازی قابل نصب روی دیوار و بر روی زمین است . این بخاری گازی به دلیل حجم و وزن کم بر روی دیوار قابل نصب بوده و فضای کمی را اشغال می نماید. از نکاتی که هنگام خرید بخاری گازی باید به آن توجه زیادی داشته باشید ترموکوپل است چرا که نداشتن آن خطرات مرگباری به دنبال دارد؛ بخاری گازی آبسال مدل 437B قهوه ای دارای ترموکوپل است.

بدنه این بخاری دارای پوشش رنگ پودری کوره ای می باشد که به روش الکترواستاتیک و تمام اتوماتیک اجرا می شود . این بخاری گازی آبسال 437B تحت لیسانس Sicar ایتالیا بوده و مجهز به (ODS) می باشد که قطعه ای بسیار دقیق برای سنجش میزان اکسیژن دارد و به محض پایین آمدن سطح اکسیژن مورد نیاز شعله را خاموش می‌کند. شما میتوانید بین بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش این مدل را انتخاب کنید.

ویژگی های شاخص

  • دارای ترموکوپل
  • نیاز به دودکش :ندارد
  • نوع سوخت :گاز شهری
  • دارای سیستم ایمنی ODS

بخاری گازی آبسال مدل 440BR

بخاری گازی آبسال مدل 440BR یکی از محصولات با کیفیت و دارای استاندارد ملی می باشد. شرکت آبسال یکی از پرچم داران تولید لوازم خانگی در ایران و به عنوان اولین سازنده بخاری های بدون دودکش در ایران در جهت حمایت از سرمایه های ملی کشور عزیزمان با ارائه محصولات متنوع گرمایشی پاسخگوی رضایت و راحتی شما مشتریان عزیز باشد.این بخاری گازی مطابق با استاندارد ANSI Z21.11.2 ساخته شده و بالا ترین میزان ایمنی را برای شما به ارمغان می آورد.

بخاری گازی آبسال مدل 440BR مجهز به سیستم جرقه زن Piezo Electric و همچنین سیستم کنترل اکسیژن در محیط می باشد. در سیستم ODS گاز کربنیک نتیجه سوخت کامل است (اما درصد این گاز باید قابل کنترل باشد.) سیستم کنترل اکسیژن نسبت به درصد اکسیژن محیط حساس بوده و چنانچه درصد اکسیژن کاهش یابد (یا به عبارتی گاز کربنیک زیاد شود) بخاری خاموش می شود و تا تهویه کامل محیط ، بخاری را نمی توان روشن نمود. شما میتوانید بین بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش این مدل را انتخاب کنید.

ویژگی های شاخص

  • نیاز به دودکش :ندارد
  • سیستم ایمنی ترموکوپل
  • دارای سیستم ایمنی ODS
  • نوع سوخت :گاز کپسولی مایع LPG

بخاری گازی آبسال مدل 401 مشکی

بدنه بخاری گازی آبسال مدل 401 مشکی دارای پوشش رنگ پودری کوره ای می باشد که به روش الکترواستاتیک و تمام اتوماتیک اجرا می شود. این بخاری گازی آبسال مدل 401 دارای دودکش می باشد . بخاری گازی دودکش ‌دار گرمای مطبوعی دارد.

منبع سوخت این بخاری آبسال مدل 401 از گاز شهری (NG) است و رده انرژی آن E می باشد . این بخاری آبسال دارای سیستم کنترل اکسیژن ODS، جرقه زن Piezo Electric ، ترموکوپل ، شعله قابل تنظیم می باشد . همچنین این گاز مجهز به گاورنر برای ثابت کردن نوسان گاز ورودی می باشد . شما میتوانید بین بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش این مدل را انتخاب کنید.

ویژگی های شاخص

  • جنس بدنه : لعاب
  • مدل طرح : ساده
  • سیستم ایمنی ods : دارد
  • نیاز به دودکش : دارد
بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش

بخاری گازی شومینه ای نیک کالا 26000 سیمین مدل MC26

بخاری گازی شومینه ای نیک کالا 26000 سیمین مدل MC26 یک از محصولات با کیفیت و مطلوب شرکت بزرگ نیک کالا می باشد. بخاری گازی نیک کالا مدل MC26 دارای قدرت حرارتی 8000 کیلو کالری در ساعت می باشد که فضایی در حدود 180 متر مکعب را پوشش دهی می کند. رده مصرف انرژی این بخاری گازی E می باشد. این بخاری مجهز به سنسور اکسی پیلوت (کنترل اکسیژن) می باشد که سلامتی افراد را تضمین و از بروز هرگونه خطری جلو گیری می کند.

بخاری گازی نیک کالا با روکش لعاب نسوز طراحی شده است که زیبایی خاصی به دکوراسیون محیط خانه و یا محل کار شما می بخشد. این بخاری گازی با کیفیت با گاز شهری تنظیم شده است. در قسمت ورودی گاز بخاری، قطعه ای به نام گاورنر به کار گرفته شده است که موجب تثبیت فشار گاز ورودی می شود. شما میتوانید بین بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش این مدل را انتخاب کنید.

ویژگی های شاخص

  • ظرفیت: 26000
  • نوع سوخت: گاز شهری
  • نوع بخاری گازی: دودکش دار
  • سنسور کنترل اکسیژن ods: دارد

بخاری گازی نیک کالا 7000 هوشمند مدل AB7-B

بخاری گازی نیک کالا 7000 هوشمند مدل AB7-B محصولی با کیفیت از برند ایرانی نیک کالا است. حجم گرما دهی در این محصول 25 متر مربع و حداقل ظرفیت گرما دهی آن 1800 کیلو کالری بر ساعت می باشد. این مدل بخاری گازی به سیستم ترموکوپل (thermocouple) مجهز شده است در واقع از ترموکوپل برای افزایش ایمنی در دستگاه استفاده می شود و نسبت به کاهش میزان اکسیژن هوا حساسیت نشان می دهد.

این مدل بخاری گازی نیک کالا در زمان نصب کردن نیاز به دودکش دارد و دارای سیستم کنترل اکسیژن محیط (ODS) است این سیستم از خطرات جانی ناشی از نشت گاز جلوگیری می‌کند. بدنه محصول از جنس فلز ساخته شده و قابلیت نصب بر روی زمین را دارد. شما میتوانید بین بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش این مدل را انتخاب کنید.

ویژگی های شاخص

  • ظرفیت: 7000
  • نوع سوخت: گاز شهری
  • نوع بخاری گازی: دودکش دار
  • سنسور کنترل اکسیژن ods: دارد

چکیده

در این مطلب سعی کردیم در انتخاب بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش راهنمای شما باشیم. در این مطلب ویژگی های و فرایند عملکرد بخاری گازی دودکش دار و بدون دودکش را بررسی کردیم شما با بررسی این مطلب میتوانید بهترین و مناسب ترین بخاری گازی را برای خانه، آفیس محل کار و… خود خریداری کنید و زمستان بدل نشینی داشته باشید. منتظر نظرات و تجربیات شما در بخش نظرات(کامنت ها) هستیم.

برچسب ها: بخاری گازی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *