چای ساز روهمی و کنارهمی کدام بهتر است؟

چای ساز روهمی و کنارهمی کدام بهتر است؟

لیلا عبدالهی ۱۰ مهر ۱۴۰۳ 2 هفته پیش

چای ساز روهمی و کنارهمی دارای تفاوت های نسبتا زیادی هستند که در این میان می توان به قیمت و محدودیت در نوع چای اشاره کرد. اما جدا از تمامی این موارد، در زمان خرید باید بیشتر از هر چیزی به نیازها و قابلیت هایی که انتظار دارید چای ساز شما داشته باشد، دقت کنید. همچنین لازم به ذکر است که چای ساز روهمی و کنارهمی دارای برندها و مدل های مختلفی هستند که بسته به آن ها ممکن است مزایا و معایب آن ها متفاوت باشد.

نوشیدن یک چای تازه پس از ساعت‌ها کار کردن حال آدم را جای می‌آورد؛ اما برای تهیه این نوشیدنی پرطرفدار نیاز به یک دستگاه مناسب و البته سریع است. به خصوص در زندگی پرمشغله امروزی داشتن یک چای ساز برقی باکیفیت در خانه یا محل کار کمک زیادی به شما می‌کند.

در ادامه به بررسی بیشتر چای ساز روهمی و کنارهمی میپردازیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

آشنایی با چای ساز روهمی و کنارهمی

آشنایی با چای ساز روهمی و کنارهمی

چای ساز کنارهمی

یکی از انواع چای سازهای موجود در بازار، بین چای ساز روهمی و کنارهمی، کنارهمی است. این چای سازها از یک صفحه یا استند، کتری و قوری تشکیل شده‌اند. عملکرد چای ساز کنارهمی به این گونه است که با داشتن صفحه المنت دار، حرارت لازم برای دم کشیدن و جوش آمدن آب را فراهم می‌کنند.

نقاط قوت چای ساز کنار هم

در چای سازهای کنار هم قوری و کتری در یک صفحه قرار می‌گیرند تا به وسیله‌ای برای تهیه چای تبدیل شوند. یعنی شما باید آب را در کتری مخصوص ریخته و چای را نیز در قوری بریزید تا صفحه دستگاه آنها را گرم کند. به هر حال برای انتخاب بهتر لازم است با مزایای این دستگاه‌ها آشنا شوید:

افزایش سرعت

در زندگی امروزی زمان حرف اول را می‌زند؛ به همین دلیل شما نیاز دارید که یک چای ساز پرسرعت داشته باشید. خوشبختانه از طریق چای ساز کنار هم می‌توانید خیلی سریع کارهای مربوطه را انجام داده و یک چای تازه و گوارا تحویل بگیرید. در واقع این دستگاه با انتقال حرارت مستقیم به آب و چای کمک می‌کند تا پروسه تولید این نوشیدنی گرم سرعت بگیرد.

نگهداری آسان

خبر خوب اینکه با استفاده از چای سازهای کنار همی نگرانی شما بابت نگهداری و قرارگیری آن کاهش می‌یابد؛ چرا که این دستگاه می‌تواند در هر فضایی جای بگیرد؛ در نتیجه نیاز نیست حتماً یک فضای خاصی را برای قرارگیری این محصول انتخاب نمایید.

ظاهری شیک و جذاب

از نظر برخی از خریداران چای ساز کنار هم نسبت به انواع روهمی ظاهر زیباتر و جذاب‌تری دارد؛ برای همین برخی از افراد ممکن است ظاهر را به باطن ترجیح داده و برای جذابیت بیشتر آشپزخانه‌شان هم که شده این مدل را برگزینند.

چای ساز کنارهمی

نگاهی به نقاط ضعف چای ساز کنار هم

بین چای ساز روهمی و کنارهمی چای سازهای کنار هم یا استند مانند هر وسیله دیگری از نقاط ضعف نیز برخوردار هستند که باید برای خرید نسبت به آنها آگاه باشید. برخی از معایب این مدل چای سازها به شرح زیر هستند:

عدم امکان دم کردن چای‌های دیگر

حتماً از خواص برخی از دمنوش‌های گیاهی با خبر هستید، اگر جز افرادی هستید که علاوه بر چای ساده علاقمند به دم کردن انواع دیگر چای‌ها نیز هستید، باید بدانید که با استفاده از چای ساز کنار هم این امکان برای شما وجود ندارد. در واقع این یک مدل محدودیت در هنگام استفاده از چای سازهای کنار هم است که نباید آن را نادیده بگیرید.

کاهش عطر و طعم چای

به دلیل آنکه حرارت مستقیم از صفحه المنت به قوری وارد می‌شود، چای به طور پیوسته جوشیده شده و به دلیل حرارت مستقیم و یکنواخت ممکن است شاهد کاهش عطر و طعم آن باشید. این مسئله به مذاق افرادی که طرفدار چای تازه هستند، خوش نمی‌آید.

چای ساز روهمی

یکی از پرطرفدارترین چای ساز روهمی و کنارهمی، انواع روهمی است که با نام دم آور نیز شناخته می‌شود. این مدل‌های جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما بتوانید همچون کتری‌های قدیمی، قوری را روی مخزن آب قرار دهید تا به تدریج چای داخل قوری به کمک بخار آب کتری دم بکشد. این طرز کار سبب می‌شود تا چای شما به خوبی و به طرز شگفت انگیزی دم آمده و آماده شود. در حال حاضر شرکت بوش در تولید چای ساز روهمی حرفی برای گفتن دارد.

چای ساز روهمی

نقاط مثبت چای ساز روهمی

به راستی کدام چای ساز بیشتر شبیه سماورهای قدیمی است؟ درست حدس زدید، چای ساز روهمی با همان ترفند چای را دم می‌کند. درست کردن چای در چای ساز روهمی به شما حس خوب نوشیدن یک چای درست و حسابی را هدیه می‌دهد. این محصول گزینه خوبی برای محل کار، منزل و … محسوب می‌شود. در کل چای ساز روهمی مزایای ویژه‌ای همچون موارد زیر دارد:

حفظ طعم و عطر چای

چه چیزی لذت بخش‌تر از نوشیدن یک چای تازه و خوش رنگ پس از ساعت‌ها کار است؟ حفظ طعم و عطر چای برای ما ایرانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ برای همین چای ساز روهمی به گونه‌ای طراحی شده که در اثر دم کشیدن چای با بخار آب، طعم و عطر آن آسیبی نبیند.

امکان تهیه انواع چای و دمنوش‌ها

اگر عاشق دمنوش‌های گیاهی و چای‌های مختلف هستید، به شما خرید چای ساز روهمی را بین چای ساز روهمی و کنارهمی پیشنهاد می‌کنیم. این مدل چای سازها توانایی خوبی در دم آوردن نواع چای و دمنوش‌ها دارند.

برخورداری از سیستم گرم نگهدارنده آب

حتماً برایتان اتفاق افتاده که در هنگام میزبانی از تعداد زیادی مهمان دچار کمبود آب جوش شده باشید! در چنین موقعیتی چای ساز روهمی بین چای ساز روهمی و کنارهمی با سیستم گرم نگهدارنده به کمک شما می‌آید. این سیستم سبب می‌شود تا پیوسته آب داخل چای ساز جوش و داغ باقی بماند.

نگاهی به نقاط ضعف چای ساز روهمی

برای آنکه با پاسخ سوال “چای ساز روهمی و کنارهمی کدام بهتر است؟” آشنا شوید، لازم است با نقاط منفی این مدل‌ها نیز آشنا باشید؛ به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که در پاراگراف‌های زیر به معایب انواع روهمی بپردازیم:

نگهداری دشوار

بین چای ساز روهمی و کنارهمی در انواع روهمی قوری روی کتری قرار می‌گیرد؛ در نتیجه ممکن است قرار دادن آن در داخل کمد یا کابینت کمی سخت باشد؛ چرا که ارتفاع آن زیاد است. اگر قصد خرید این مدل چای سازها را دارید، پیشنهاد می‌شود که از قبل فضای قرارگیری آن را انتخاب کنید و بعد برای خرید اقدام نمایید.

بهترین چای ساز روهمی و کنارهمی

بهترین چای ساز روهمی و کنارهمی

چای ساز جانتک مدل TM070B

چای ساز جانتک مدل TM070 شامل یک کتری و قوری و یک پایه است. جنس کتری Glass با حجم 2.5 لیتر و قوری از جنس شیشه با حجم 1.1 لیتر می‌باشد. فیلتر قوری این مدل از چای ساز از جنس استیل ضد زنگ که تفاله‌ی چای و دمنوش را از نوشیدنی جدا می‌کند. 

پایه این مدل از  چای ساز جانتک به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت چرخش 360 درجه را دارد که این قابلیت امکان آسیب به چای ساز را کمتر می‌کند. محل قراری‌گیری قوری بر روی کتری تعبیه شده است. این مدل دارای یک چراغ به صورت نوار بر روی کتری می‌باشد که در حال دم کردن به رنگ آبی و در حالت جوشیدن آب به رنگ قرمز می باشد. 

ویژگی های شاخص

  • دارای ظرفیت: 2 تا 2.5لیتر
  • ظرفیت قوری: 1لیتر
  • دارای توان مصرفی: 1500تا2000 وات
  • قابلیت چرخش: 360 درجه
  • کیفیت: عالی

چای ساز پرشیا مدل PR-8989 مشکی

بین چای ساز روهمی و کنارهمی چای ساز پرشيا مدل PR-8989 مشکی از محصولات شرکت بیم است که از کیفیت و توان مصرفی بالایی برخوردار است. در هر زمانی که بخواهید می توانید آب جوش و یا آب گرم آماده در اختیار داشته باشید.  چای ساز پرشيا مدل PR-8989 مشکی دارای ظرفیت کتری 1.5 لیتر است که در مدت زمان کوتاهی می توان حجم کافی از آب را جوش آورد.

با بدنه شفاف این چای ساز می توان حجم باقی مانده از آب داخل آن را مشاهده و میزان آب داخل کتری را اندازه گیری کرد. این مدل از چای ساز دارای محدوده توان مصرفی این چای ساز بین  1800 وات است. صفحه نگهدارنده کتری، قابلیت چرخش 360 درجه، فیلتر مخصوص تفاله گیر از دیگر مشخصه های این مدل از چای ساز پرشيا مدل PR-8989 مشکی می باشد. وجود تفاله گیر استیل در قوری چای ساز پرشیا برای خلوص چای خوش عطر و شفاف از نکات مهم این محصول می باشد.

ویژگی های شاخص

  • توان 1800 وات
  • ظرفیت قوری 0.7 لیتری
  • ظرفیت کتری 1.5 لیتری
  • قابلیت چرخش: 360 درجه

چای ساز ناسا الکتریک مدل NS-525

بین چای ساز روهمی و کنارهمی چای ساز مدل NS-525 یکی از محصولات با کیفیت از برند ناسا الکتریک که از کتری و قوری تشکیل شده است. جنس بدنه این چای ساز شیشه و پلاستیک و با ظرفیت 3 لیتر می‌باشد. جنس شیشه که سازنده‌ی بدنه‌ی چای ساز است از برو سیلیکانی است که این نوع شیشه نسبت به سایر شیشه‌ها از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار است. قوری این چای ساز نیز از جنس شیشه و با ظرفیت 1 لیتر است.

همچنین، صافی قوری از جنس استیل ضد زنگ اینوکس است که از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار و با مرور زمان کیفیت آن افت پیدا نمی‌کند. بر روی بدنه‌ی چای ساز یک شیر خروجی از نوع ضد چکه قرار دارد که با کمک مهار کننده می‌توان آن را باز و بسته کرد. این چای ساز دارای پایه‌های ضد لغزش از جنس سیلیکون است که مانع لغزش چای ساز می‌شود. اطلاع از خاموش و روشن بودن دستگاه نیز از طریق چراغ نشانگری است که بر روی بدنه تعبیه شده است، می‌باشد. ترموستات (Thermostat) ویژه‌ای که برای این محصول طراحی شده نیز از نوع پدالی بوده و ساخت شرکت STRIX انگلستان است. 

ویژگی های شاخص

  • توان مصرفی: 1800 وات
  • ظرفیت کتری: 3 لیتر
  • ظرفیت قوری: 1 لیتر
  • دارای سیستم گرم نگه‌دارنده آب
  • دارای سیستم خاموش کردن خودکار

چای ساز ابکازو مدل TM-1171

بین چای ساز روهمی و کنارهمی چای ساز ابکازو مدل TM-1171 از نوع چایی ساز های سرهمی می باشد که کار کردن با آن بسیار آسان است و هیچ پیچیدگی ندارد. این چایی سرهمی ابکار به دلیل قرار گیری قوری بر روی کتری و بهتر دم شدم چای، طرفداران بیشتری نسبت به مدل های دیگر دارد.

یکی از ویژگی های مهم در این چایی ساز، مجهز بودن آن به ترموستات ایمنی می باشد. ترموستات باعث قطع جریان برق در زمان نبود آب درون کتری فعال می شود تا از سوختن و خطرات احتمالی جلوگیری کند.

ویژگی های شاخص

  • نوع چای ساز: سرهمی
  • ظرفیت کتری: 1/7 لیتر
  • ظرفیت قوری: 1 لیتر
  • مجهز به صفحه نمایش دیجیتال لمسی

چای ساز ناسا الکتریک مدل NS-524

چای ساز ناسا الکتريک مدل NS-524 با توان 1800 وات که در حالت گرم نگهدارنده توان آن 165 وات می‌باشد. ظرفیت کتری این چای ساز 3.3 لیتر است. بدنه سماور از استیل ضد زنگ و قوری آن از شیشه است. قوری دارای تفاله گیر ضد زنگ و درپوش و دسته پلاستیکی می‌باشد.

چای ساز ناسا الکتریک مجهز به سیستم خاموش خودکار (Automatic) است که در مقابل خالی شدن آب حساس بوده و به صورت هوشمند خالی شدن کتری از آب را تشخیص می‌دهد و باعث خاموش شدن چای ساز می‌شود. همچنین، از قابلیت گرم نگهدارنده نیز پشتیبانی می‌کند، این قابلیت از سرد شدن آب جلوگیری کرده و بعد از اینکه آب چای ساز به جوش آمد، به صورت اتوماتیک فعال می‌شود.

ویژگی های شاخص

  • توان مصرفی: 1800 وات
  • دارای سیستم گرم نگه‌دارنده آب
  • دارای پایه‌ی سیلیکونی ضدلغزش
  • دارای سیستم خاموش کردن خودکار
چای ساز روهمی و کنارهمی

چای ساز ویداس مدل vir 2083

چای ساز ویداس مدل vir 2083 شامل یک کتری و قوری و یک پایه است. جنس کتری استیل Steel با حجم 1.7 لیتر و قوری از جنس Glass با حجم 1.1 لیتر می‌باشد. محل قراری‌گیری قوری و کتری کنار هم تعبیه شده تا از لغزش قوری و آسیب به آن جلوگیری شود.

پایه این مدل از چای ساز ویداس به گونه ای طراحی شده که قابلیت چرخش 360 درجه را دارد که این قابلیت امکان آسیب به چای ساز را کمتر می‌کند. فیلتر قوری این مدل چای ساز از جنس استیل که تفاله‌ی چای و دمنوش را از نوشیدنی جدا می‌کند.

ویژگی های شاخص

  • ظرفیت کتری: 1.5 تا 2 لیتر
  • ظرفیت قوری: 1 تا 1.5 لیتر
  • توان مصرفی: 1700 وات
  • صفحه گرم نگه‌دارنده کتری: دارد
  • جنس بدنه: استیل

چکیده

چای ساز روهمی و کنارهمی دو نوع پرطرفدار از دستگاه‌ها برای تهیه چای هستند که از طریق آن‌ها می‌توان در کمترین زمان ممکن به تهیه چای پرداخت. البته این دو مدل باهم تفاوت‌هایی دارند که خوب است قبل از خرید به آن‌ها توجه کنید و بعد اقدام نمایید. در کل برخلاف تصور برخی‌ها با انواع باکیفیت این دستگاه‌ها نیز می‌توان مزه اصیل چای ایرانی را چشید.

برچسب ها: چای ساز
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *