راهنمای نگهداری از بخاری برقی+ 6 نکته طلایی

راهنمای نگهداری از بخاری برقی+ 6 نکته طلایی

لیلا عبدالهی ۲۸ مهر ۱۴۰۳ 4 روز پیش

نگهداری از بخاری برقی با رسیدن فصول سرما و استفاده رایج از آن بسیار مهم میباشد. بخاری برقی امنیت بیشتری نسبت به بخاری‌های گازی و نفتی دارند اما خطر برق‌ گرفتگی و آتش‌سوزی هنگام استفاده از این محصولات وجود دارد. رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از بخاری برقی امنیت شما و خانواده شما را تامین می‌کند.

با فرا رسیدن فصل سرما افراد کم کم به استفاده از لوازم گرمایشی روی می‌آورند. بسیاری علاوه بر سیستم‌های گرمایشی ثابتی که در خانه دارند از سیستم‌ های گرمایشی پرتابل مانند بخاری‌ برقی نیز استفاده می‌کنند. شما باید در استفاده این محصولات بهتر است نکات ایمنی هر کدام را بررسی نموده و آنهارا رعایت کنید. در ادامه به بررسی بیشتر نکات مهم در نگهداری از بخاری برقی میپردازیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

نکات طلایی در نگهداری از بخاری برقی

نکات طلایی در نگهداری از بخاری برقی

آشنایی با اجزای بخاری برقی

بهتر است قبل از بررسی نکات طلایی در نگهداری از بخاری برقی، با بخش های مختلف آن آشنا شویم تا بهتر عواملی که باعث خرابی آن می شود را کنترل کنیم.

عناصر گرمایشی

در نگهداری از بخاری برقی مهمترین بخش هر بخاری برقی عناصر گرمایشی هستند که گرما را تولید می کنند. این عناصر معمولا از ماده ای با مقاومت الکتریکی بالا مانند نیکروم (آلیاژ نیکل-کروم) ساخته می شود. هنگامی که جریان الکتریکی از عنصر گرمایش عبور می کند، مقاومت آن باعث گرم شدن آن می شود و انرژی حرارتی تولید می کند. طراحی و جنس المنت حرارتی کارایی و دوام آن را تعیین می کند و در زمان خرید بخاری برقی باید به آن ها توجه کرد.

ترموستات

ترموستات جزء مهمی است که دمای تولید شده توسط بخاری برقی را تنظیم می کند. این بخش شامل یک سنسور است که دمای فعلی را اندازه گیری می کند و یک مکانیسم کنترلی که بر اساس آن گرمای خروجی را تنظیم می کند. ترموستات ها با روشن یا خاموش کردن بخاری در صورت نیاز به حفظ دمای ثابت کمک می کنند.

کنترل پنل

کنترل پنل به عنوان رابط کاربری عمل می کند و به افراد اجازه می دهد تنظیمات را انجام داده و عملکرد بخاری برقی را کنترل کنند. این بخش معمولا شامل سوئیچ‌ ها یا دکمه‌ هایی برای روشن و خاموش کردن بخاری، تنظیم دمای مورد نظر و انتخاب حالت‌ های مختلف عملکرد در صورت وجود است.

منبع برق

در نگهداری از بخاری برقی برای کار کردن به منبع برق نیاز دارند که معمولا به شکل پریز برق است. منبع تغذیه، الکتریسیته لازم را به المنت گرمایشی می رساند و فرآیند تبدیل انرژی الکتریکی به گرما را آغاز می کند. ولتاژ و جریان تامین شده توسط منبع تغذیه باید با مشخصات بخاری برقی مطابقت داشته باشد تا از عملکرد ایمن و کارآمد اطمینان حاصل شود.

فن (اختیاری)

برخی از بخاری های برقی دارای یک فن هستند تا گرما را به طور یکنواخت در کل فضا پخش کند. فن به بهبود راندمان انتقال حرارت کمک می کند و تضمین می کند که کل اتاق به طور یکنواخت گرم می شود. این امر در بخاری های همرفتی رایج است که در آن گردش هوا نقش کلیدی در گرم کردن محیط دارد.

نکات مهم در نگهداری از بخاری برقی

نکات مهم در نگهداری از بخاری برقی

بخاری‌های برقی استاندارد و ایمن بخرید

در نگهداری از بخاری برقی خریدن محصول درست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لوازم الکتریکی قبل از این که به دست مصرف کننده برسند باید چندین آزمون را پشت سر گذاشته و برچسب‌های استاندارد لازم را دریافت کنند. هر شرکت تولید کننده‌ موظف است اطلاعات مهم درباره‌ی قطعات و نحوه‌ی عملکرد محصولاتش را به سازمان‌های کنترل کننده ارائه دهد و پس از تایید کیفیت و امنیت، محصولاتش را به بازار عرضه کند تا خطری جان مصرف کننده را تهدید نکند. در نگهداری از بخاری برقی بعضی از قابلیت‌های جانبی بخاری‌های برقی مانند ترموستات، محافظ بدنه و سیستم قطع خودکار امنیت دستگاه را افزایش داده و این محصولات گزینه‌های بهتری برای خرید هستند.

خاری‌های برقی را در محیطی دور از لوازم قابل اشتعال قرار دهید

بهتر است بخاری‌های برقی (به خصوص انواع فن‌دار) را روی یک سطح صاف غیر قابل اشتعال و با فاصله‌ی یک متری از دیوار، سیم بخاری و سایر اشیا قرار دهید. ترجیح بر قرار دادن این محصولات روی سطح سرامیکی یا موزاییکی است. همین طور به یاد داشته باشید که هر ماده‌ی قابل اشتعالی مانند پارچه، چوب و غیره در نزدیکی بخاری‌های برقی خطر آتش‌سوزی را چند برابر می‌کند. علاوه بر این ها هیچ وقت بخاری برقی را در محیط مرطوب (مثل حمام) یا در تماس با آب قرار ندهید. بخاری برقی مانند تمام لوازم الکتریکی دیگر در تماس با آب می‌تواند دچار اشتعال شده یا باعث برق‌گرفتگی دیگران شود.

بخاری‌های برقی نباید در دسترس کودکان و حیوانات خانگی باشد

بخاری برقی انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کند و اگر در دسترس کودکان، حیوانات خانگی یا در محل رفت‌وآمد قرار گیرد احتمال برق‌گرفتگی و سوختگی عزیزانتان وجود دارد. همچنین از نصب این محصول در اتاق کودکان خودداری کنید.

 نگهداری از بخاری برقی

بخاری برقی را مستقیما به خروجی برق متصل کنید

به هیچ عنوان بخاری برقی را به سه‌راهی متصل نکنید و فقط آن را به یک خروجی یا پریز با ظرفیت برق مناسب متصل کنید. بخاری‌های برقی مصرف برق بالایی دارند و اگر همراه با دیگر لوازم به سه‌راهی متصل شوند احتمال افزایش دمای سیم‌ها، اتصالی و آتش سوزی بیش‌تر می‌شود. به علاوه هیچگاه بخاری برقی را همراه با سایر لوازم برقی پر مصرف به یک سیستم سیم‌کشی برق یکسان متصل نکنید. در این حالت هم مانند سه‌راهی برق، دمای سیم‌ها افزایش یافته و ممکن است  سایر لوازم برقی آسیب دیده و  سیستم سیم‌کشی خانگی اتصالی کند و منجر به آتش‌سوزی شود.

قبل از ترک محیط بخاری برقی را خاموش کنید

در نگهداری از بخاری برقی به منظور استفاده‌ی مداوم تولید نشده‌اند. همیشه قبل از ترک اتاق یا خوابیدن از عدم اتصال سیم بخاری برقی مطمئن شوید. این محصولات نمی‌توانند برای یک مدت طولانی دمای محیط را کنترل کنند و ممکن است موجب آتش‌سوزی شوند. به علاوه مصرف برق این بحاری‌ها بسیار بالاست و استفاده‌ی طولانی مدت از آن‌ها صرفه‌ی اقتصادی ندارد.

هر چند وقت یک بار بخاری برقی خود را بررسی کنید

در نگهداری از بخاری برقی هنگام چک کردن بخاری برقی به سلامت سیم، بدنه، صدای موتور، میزان گرمای تولیدی و نظافت دستگاه توجه کنید و هرگاه یکی از موارد گفته شده دچار مشکل شده بود، هرچه سریع‌تر با شماره‌ی نمایندگی خدمات پس از فروش محصول تماس بگیرید تا به شما در رفع مشکل کمک کنند. 

راهنمای نگهداری از بخاری برقی

چکیده

با کاهش دما، استفاده از لوازم گرمایشی مانند بخاری‌های برقی افزایش پیدا کرده‌است. هر چند که بخاری برقی به مراتب ایمن‌ تر از انواع بخاری‌های نفتی و گازی است، اما این به معنی بی‌ خطر بودن این محصولات نیست. در نگهداری از بخاری برقی همیشه هنگام استفاده از این محصولات نکات ایمنی را رعایت کنید و از نمایندگی برند محصول خریداری شده بخواهید که نحوه‌ی کار کردن با محصول را به شما آموزش دهند. خواندن دفترچه‌ی راهنمای محصول نیز خالی از لطف نیست. در این مطلب تلاش کردیم تمام نکات ایمنی در نگهداری از بخاری برقی را بازگو کنیم.

دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *