راهنمای انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی

راهنمای انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی

لیلا عبدالهی ۰۱ فروردین ۱۴۰۳ 2 ماه پیش

ظرفیت بیان شده برای کولرهای آبی مربوط به میزان هوادهی آن ها می باشد. چرا که در کولرهای آبی هنگام خرید، افراد اعدادی را بیان می کنند که نشان از قدرت و ظرفیت کولر آبی دارد. برای این که با این موضوع به طور کامل آشنا شوید مقاله انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی را تا انتها مطالعه کنید.

در ادامه به بررسی بیشتر روش های انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی میپردازیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

انتخاب کولر آبی مناسب

عملکرد کولرهای آبی به نحوی است که بتوانند محیط و محوطه مورد نظر را به صورت موثر خنک کنند و لازمه ی این امر بدین صورت است که، کارایی کولر در مورد این محوطه با این ابعاد و شرایط ،مورد ارزیابی قرار گرفته باشد. در صورت انتخاب کولر آبی با ظرفیت و ابعاد بیش از حد بزرگ، مصرف انرژی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. بعلاوه، میزان تولید سر و صدا نیز در چنین حالتی بیشتر می شود. از سوی دیگر، کولرهایی که بیش از حد کوچک هستند، پس از مدت زمان کوتاهی مجبور خواهند بود جهت تأمین دمای مورد نظر برای محیط بیش از حد کار کنند و لذا بار زیادی را تحمل نمایند. بنابر این اگر قصد خرید کولر آبی را دارید یکی از مناسب ترین راه حل ها، مراجعه به ظرفیت CFM است.

ظرفیت CFM کولر چیست؟‌

ظرفیت کولر آبی را با نشان CFM که یک مقیاس جهانی است، بیان می کنند. به طور معمول سایز کولر آبی رابطه مستقیمی با ظرفیت این وسیله دارد، به بیانی دیگر هر چه قدر ظرفیت کولر بیشتر باشد، ابعاد کولر آبی یا اندازه کولر آبی نیز بزرگ می شود.

برای تشخیص میزان ظرفیت هوادهی کولر آبی یا همان چند هزار بودن دستگاه کافیست یک نگاهی به بدنه کولر آبی بیاندازید. چون اغلب بر روی اکثر کولرهای آبی معمولی، پرتابل و سلولزی قدرت هوادهی دستگاه در مقیاس  CFM ذکر شده است

همان‌ طور که می ‌دانیم، مساحت با واحد مربع اندازه‌ گیری می ‌شود (مانند فوت مربع) و حجم (مانند اتاقی پر از هوا) را با واحد مکعب اندازه ‌گیری می‌ کنند. بنابراین، CFM  تعیین می‌ کند که در هر دقیقه چه مقدار فوت مکعب هوا را می ‌توان جابه ‌جا کرد. بنابراین، اگر حجم فضای یک اتاق ۱۰۰۰ فوت مکعب باشد، به یک سیستم ۱۰۰۰CFM  نیاز داریم تا هوای داخل اتاق را در یک دقیقه تعویض کنیم. همچنین، وقتی می ‌گوییم یک ظرفیت کولر آبی 5000 است، یعنی توانایی جابه‌جاکردن 5000 فوت مکعب هوا را در یک دقیقه دارد.

بنابراین ظرفیت CFM در کولرهای آبی بسیار حائز اهمیت است چرا که مشخص می کند کولر چه محوطه ای را با چه ابعادی می تواند پوشش دهد.

محاسبه انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی

دو روش برای محاسبه انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی به شرح زیر می باشد:

روش اول

بر اساس طبقه محیط مورد نظر و با داشتن حجم اتاق با ضرایب زیر می توانید ظرفیت کولر آبی مناسب خود را انتخاب کنید.

 برای طبقه اول هر متر مکعب از فضای اتاق 12 فوت مکعب و برای فضای هال 10 فوت مکعب در دقیقه لازم است. در طبقات میانی هر متر مکعب از فضای اتاق 14 فوت و برای فضای هال 10 فوت مکعب در دقیقه لازم است. برای طبقه آخر هر متر مکعب از فضای اتاق 17 فوت و برای فضای هال 12 فوت مکعب در دقیقه لازم است.

 به عنوان مثال : یک واحد مسکونی سه طبقه در طبقه دوم با یک اتاق 9 متر مربعی و هال 24 متر مربعی و ارتفاع 3 متر بدون فضای اضافه دیگر: حجم اتاق 27 متر مکعب  در  17 که برابراست با 459 فوت مکعب بر دقیقه حجم فضای هال 72 متر مکعب در 12 که برابر است با 864 فوت مکعب بر دقیقه است، که جمع ضرفیت مورد نیاز برابر با 1323 فوت مکعب بر دقیقه می باشد و از مقادیر استاندارد بالا نزدیک ترین ظرفیت به 1323 انتخاب می شود و کولر آبی انتخابی  این واحد مسکونی با ظرفیت 2000 CFM می باشد.

روش دوم

برای انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی، فضای محیط هایی که توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی تحت پوشش قرار می گیرند بصورت سه بعدی بوده و ابعاد آن از طریق طول، عرض و ارتفاع تعیین می گردد. برای اینکه ساده تر مفهوم این ابعاد را درک کنیم بهتر است از یک مثال استفاده کنیم. محوطه ای با مساحت و به اصطلاح عامیانه متراژ ۱۰۰ فوت مربع (100 Square feet) را در نظر بگیرید. درصورتی که ارتفاع این محوطه (فاصله کف از سقف) برابر با ۹ فوت باشد در این حالت فوت مکعب این محوطه برابر ۹۰۰ خواهد بود.

درصورتی که طبق معادلات مندرج در رفرنس ها برای شرایط موردنظر میزان CFM برابر با نصف ابعاد محوطه براساس فوت مکعب باشد، CFM  مورد نظر معادل 45۰ بدست خواهد آمد. این بدان معنی است که کاربر در این شرایط به کولر آبی با ظرفیت 450 CFM نیازمند است. درصورتی که ظرفیت بدست آمده از معادلات ریاضی ارائه شده در لیست کولرهای تولیدی استاندارد موجود در بازار وجود نداشته باشد، لازم است نزدیک ترین ظرفیت بالای این ظرفیت (همیشه بیشتر از ظرفیت محاسبه شده) را خریداری و نصب نمائید.

راهنمای انتخاب کولر آبی

سخن پایانی

از طریق راهکارها و محاسباتی که در  این وبلاگ از سری وبلاگ انتخاب سنتر توضیح داده ایم می توان متوجه شد هر کولر آبی، برای چه نوع ساختمان هایی با چه متراژ هایی مناسب است. اگر شما هم به دنبال خرید یک کولر آبی برای منزل و یا محل کار خود هستید، بهتر است قبل از خرید به خوبی تحقیق و مدل ها و برند های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

برچسب ها: کولر آبی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *