مزایا و معایب کولرهای آبی

مزایا و معایب کولرهای آبی

لیلا عبدالهی ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 2 هفته پیش

مزایا و معایب کولرهای آبی برای کساینی که قصد خرید کولر آبی دارند از جمله مطالب مهمی هست که باید در آن مورد اطلاعات بیشتری داشته باشید.

بیشترین آمار ثبت شده برای خرید کولر ابی، مربوط به مناطقی با اقلیم گرم و خشک است. پس اگر ساکن مناطقی با آب و هوای گرم و خشک هستید حتما برای خرید این نوع کولر اقدام نمایید. زیرا روند کار کردن کولرهای بدین صورت است که، هنگام کار کردن باعث افزایش رطوبت محیط می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان از آنها برای مناطقی که دارای اقلیم مرطوب هستند استفاده کرد.

در ادامه به بررسی بیشتر مزایا و معایب کولر آبی میپردازیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

نحوه کارکرد کولر آبی

کولر آبی یک وسیله‌ای است که با تبخیر آب، سبب خنک شدن هوا می شود. بنابراین نحوه کار کردن کولرهای آبی به صورت سرمایش تبخیری است. سرمایش تبخیری به فرایندی می‌گویند که در آن از پدیده تبخیر به عنوان یک جاذبه گرمایی استفاده می‌نمایند. به طوری که گرمای محسوس هوا جذب و به عنوان گرمای نهان برای زمان تبخیر آب استفاده می‌شود.

اندازه گرمای محسوس جذب شده به آبی که تبخیر می‌شود بستگی دارد. همچنین هرچه آب گردانده شده داخل کولرهای آبی بیشتر باشد؛ قدرت خنک کنندگی نیز بیشتر خواهد شد.

کولرهای آبی علاوه بر اینکه سرمایش محیط را تامین می‌کند تاثیر بالایی بر روی لطافت هوای داخل منازل دارد. پس استفاده از این تجهیزات در مناطق شرجی شمالی و جنوبی کشور توصیه نمی‌شود. استفاده کردن از کولر‌های آبی به عنوان یک روش معمول ازگذشته تا کنون است. چرا که نسبتا ارزانتر از سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع با مصرف انرژی کمتری است.

کولر آبی جعبه‌های فلزی یا پلاستیکی با کناره‌های باز برای مکش هوا است. فن سانتریفیوژی که در داخل کولر آبی تعبیه شده به وسیله موتور الکتریکی و تسمه به چرخش در می‌آید. از طرفی کار کردن مداوم پمپ به منظور خنک سازی، مرطوب کردن پوشال‌ها را در پی دارد.

هوا به وسیله فن از طریق روزنه‌های دریچه و از بین پوشال‌های خیس شده عبور می‌کند. در نتیجه این هوای خنک، از طریق یک دریچه در سقف یا دیوار به فضای اتاق منتقل می‌شود. پس کولرهای آبی با تبخیر آب می‌توانند هوای محیط را خنک کنند. وجود دو قطعه مکانیکی فن موتور و پمپ آب سبب شده تا هزینه نگهداری دستگاه کاهش یابد. به طوری که در صورتی که با گذشت زمان و خرابی، می‌توانند با هزینه اندک نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

مزایا و معایب کولرهای آبی

مزایا و معایب کولرهای آبی

کولرهای آبی همانند کولرهای گازی دارای مزایای زیادی هستند، از جمله مزایای کولر آبی میتوان به مطالب زیر اشاره کرد.

مزایای کولر آبی

مقرون به صرفه بودن کولر آبی

یکی از مهمترین مزایای که هنگام مقایسه کردن کولرهای آبی با کولرهای گازی مشاهده می‌شود. میزان قیمت کولر آبی و اجزای آن، و همچنین پایین بودن مصرف انرژی است. به طوری که هزینه خرید یک دستگاه کولر آبی به اندازه نصف قیمت یک کولر گازی پنجره‌ای است. یعنی به طور تقریبی ۷۰ درصد نسبت به کولرهای گازی اینورتر ارزان‌تر هستند.

مصرف برق کولر آبی

هنگام بررسی مزایا و معایب کولر آبی متوجه می‌شویم که در این سیستم مصرف برق به شدت پایین است. به طوری که میزان مصرف انرژی در این سیستم‌ها ۵۰ الی ۹۰ درصد کمتر از برق استفاده شده در مدل گازی است.

البته برق استفاده شده به میزان ظرفیت کولر آبی شما نیز بستگی دارد. یعنی نیاز برقی دستگاه به صورت میانگین بین ۵۰۰ الی ۹۰۰ وات در نظر گرفته شده است. همچنین متوسط توان مصرف برق کولر آبی چیزی 300 وات می‌باشد. در نقطه مقابل کولرهای گازی توان مصرفی برقشان معادل ۱۵۰۰ وات است.

مناسب برای مناطق آب و هوایی خشک و کم باران

همانطور که در بخش ابتدایی متن اشاره کردیم، کولرهای آبی از طریق ایجاد رطوبت باعث کاهش دمای محیط می‌شوند. به همین خاطر کولرهای آبی برای مناطقی که خشک و کم باران هستند مناسب است. مناطقی مثل شمال شرق کشور

نصب و نگهداری راحت

تا این بخش از نوشتار مزایا و معایب کولر آبی به بررسی مزایای کولر آبی پرداخته‌ایم. که یکی دیگر از مزایای آن قابلیت نصب، راه اندازی و نگهداری آسان است. یعنی کار کردن آنها تنها با یک پروانه و پمپ آب ساده می‌باشد. جالب است که دیگر خبری از تجهیزات پیچیده مثل گاز مبرد و کمپرسور در این وسیله سرمایشی نیست. اگر بخواهیم آن را با کولرهای گازی نیز مقایسه کنیم. متوجه می‌شوید که نصب کولر گازی بدون وجود نصاب و افراد متخصص امکان پذیر نیست.

ناگفته نماند که اجرای لوله کشی توکار کولر گازی برای نصب نیز وجود دارد. این در حالی است که نحوه نصب کولر آبی از هر نظر راحت‌تر از کولر گازی می‌باشد. یعنی تنها وسیله مورد نیاز برای نصب آن استفاده از سیستم لوله کشی آب منزل است. همچنین در صورت معیوب شدن اجزای تشکیل دهنده هزینه خرید اجزای آن به دلیل ساده بودن، کمتر خواهد بود. پس کولرهای آبی در اغلب زمینه‌ها مثل قیمت، هزینه تعمیر، سرویس و حتی مصرف انرژی از کولر گازی بهتر است.

کولرهای آبی

کولر آبی دوستدار محیط زیست

هنگام بررسی مزایا و معایب کولر آبی متوجه می‌شویم که کولرهای آبی دوستدار محیط زیست هستند. چرا که کولرهای آبی هیچ گونه آلودگی و گاز سمی وارد محیط زیست نمی‌کنند. این ویژگی بخاطر این است که در سیستم خود هیچ گاز مبردی از قبیل (hydrochlorofluorocarbons) و (chlorofluorocarbon) ندارد. همانطور که میدانید این نبردها باعث آزاد شدن گازهای گلخانه ای در جو خواهند شد. پس کولرهای آبی جزو سیستم‌های کاملا پاک به حساب می‌آید؛ زیرا هیچ خطری برای محیط زیست نخواهند داشت.

از این رو تجهیزات سرمایشی آبی، ملقب به دوستدار محیط زیست هستند. که هنگام نصب، تعمیر و سرویس آسیبی به محیط زندگی نمیرسانند. همچنین کولرهای آبی به عایق بندی برای افزایش قدرت سرمایش ندارند. به طوری که اگر در یا پنجره باز باشد برعکس کولرهای گازی سبب بهبود عملکرد کولر آبی میشود.

معایب کولر آبی

قدرت پایین سرمایش

یکی از معایبی که کولرهای آبی نسبت به کولرهای گازی دارند، قدرت پایین سرمایش است. یعنی قدرت پایین سرمایشی این دستگاه، سبب کاهش بازدهی این وسیله پر کاربرد هنگام تولید سرما خواهد شد. به طوری که کولرهای گازی قادر هستند دمای محیطی که ۲۰ درجه است را به ۱۶ درجه کاهش دهند. و در مقابل کولرهای آبی تنها می توانند دمای محیط را به ۲۰ درجه سانتیگراد برسانند. با آنی منوال باعث افزایش رطوبت محیط می‌شود. افزایش رطوبت محیط باعث می‌شود تا آسایش افراد تحت تاثیر عوامل مختلف قرار بگیرد.

عدم امکان استفاده از کولر آبی در اقلیم‌های مرطوب

عدم استفاده از کولرهای آبی یکی از معایبی است که هنگام بررسی مزایا و معایب کولر آبی با آن مواجه می‌شویم. همانطور که استفاده کردن از کولر آبی در مکان‌هایی با آب و هوای خشک مزیت محسوب می‌شود.

عدم امکان استفاده کردن از این وسیله در اقلیم‌هایی که دارای رطوبت هستند به عنوان یک نقص به حساب می‌آید. زیرا کولرهای آبی هنگام خنک کردن محیط، رطوبت زیادی را تولید می‌کنند. پس اگر در محیط‌های دارای رطوبت از این وسیله آبی استفاده شود سبب تولید گرمای شرجی خواهد شد. وجود گرمای شرجی در محیط کاری یا منزل غیر قابل تحمل است.

احتمال ایجاد خسارت و بیماری‌های تنفسی

اگر بخواهیم معایب کولر آبی را دسته بندی کنیم. بخشی از این معایب مربوط به خسارت‌های حاصل از رطوبت کولر آبی است. مثلاً اگر رطوبت کولرهای آبی افزایش یابد باعث به وجود آمدن قارچ و رشد انواع آنها می‌شود. همچنین افزایش رطوبت باعث ایجاد یک شرایط بهینه برای زندگی حشرات و حتی کپک است. همچنین رطوبت بالا باعث به وجود آمدن انواع مشکلات تنفسی مثل آلرژی می‌شود. این آلرژی به خاطر وجود داشتن باکتری‌ها در هوای مرطوب است.

کولر آبی

 معایب کلی کولرهای آبی

  • آزار دهنده بودن سر و صدای کولر آبی در برخی شرایط
  • میزان مصرف آب بالا با توجه به کم آبی به وجود آمده در کشور
  • استفاده مداوم سبب به وجود آمدن هوای ناسالم در فضای خانه می‌شود.
  • تعویض پوشال‌ها به صورت سالانه که می‌تواند جزو هزینه‌های اضافی به حساب بیاید.
  • احتمال زنگ زدگی و خوردگی قطعات کولرهای آبی بسیار بالاتر از کولرهای گازی است.
  • میزان خنک کنندگی این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های سرمایشی بسیار محدود می‌باشد.
  • استفاده مداوم در طول شبانه روز باعث افزایش رطوبت می‌شود. افزایش رطوبت در محیط‌های بسته سبب به وجود آمدن بوی پا مطبوع خواهد شد.

چکیده

فراموش نکنید که با توجه به بحران کم آبی، باید در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشید. هر کولر آبی حدود 300 الی 400 لیتر در شبانه روز، آب مصرف می‌کند.

کولر آبی جزو قدیمی‌ترین سیستمات سرمایشی در جهان است. این وسیله آبی سالیان سال است که در میان مردم ایران دارای محبوبیت است. علت این محبوبیت مقرون به صرفه بودن آن، نسبت به سایر تجهیزات سرمایشی است. به طور کلی کیفیت کولر آبی ها نیز برای مصرف طولانی مدت بسیار مناسب میباشد.

برچسب ها: کولر آبی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *