علت خاموش شدن بخاری گازی+ 9 دلیل رایج

علت خاموش شدن بخاری گازی+ 9 دلیل رایج

لیلا عبدالهی ۱۷ مهر ۱۴۰۳ 1 هفته پیش

گرچه سیستم های گرمایشی بطور مداوم نمیتوانند روشن باشند. ولی خاموش شدن بخاری گازی بطور مداوم و بیش از حد غیر عادی هست و باید هرچه زودتر عیب یابی شود تا به مشکلات بزرگتری روبرو نشوید.

با افتادن سرما بیشتر ایرانین از بخاری گازی برای گرمایش خانه استفاده میکنند و بخاری گازی نیز طول زمان همانند دیگر محصولات ایراد هایی پیدا میکند. یکی از این ایراد ها خاموش شدن بخاری گازی هست که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی رایج ترین دلایل آن میپردازیم. برای بررسی مطالب بیشتر میتوانید به بلاگ انتخاب سنتر مراجعه کنید.

دلایل خاموش شدن بخاری گازی

دلایل خاموش شدن بخاری گازی

نامناسب بودن فاصله ترموکوپل با شعله

گاهی اوقات، دلیل خاموش شدن بخاری گازی مناسب نبودن فاصله ترموکوپل با شعله است. ترموکوپل یکی از ضروری‌ترین قطعات بخاری گازی است که نزدیک شعله قرار دارد و بعد از گرم شدن شعله، دما را حس می‌کند؛ در صورتی که بعد از چند دقیقه شعله خاموش شود، جریان گاز را قطع می‌کند. حال اگر شعله شمعک بخاری به اندازه کافی نزدیک به ترموکوپل نباشد، آن را گرم نمی‌کند و گاز قطع می‌شود.

اگر بخواهیم این علت خاموش شدن بخاری گازی شدن بخاری را دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم در صورت زیاد بودن فاصله ترموکوپل با شعله، یک میدان مغناطیسی در انتهای ترموکوپل به وجود می‌آید و بخاری را با آزاد کردن یک فنر، خاموش می‌کند. این فنر، مسیر گاز بین فندک و مشعل را مسدود می‌کند و در نتیجه، بخاری خاموش می‌شود.

مسدود بودن لوله شمعک بخاری

 علت خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند ساعت، این است که شاید لوله شمعک بخاری مسدود شده باشد. شمعک بخاری یا همان پیلوت، نقشی کلیدی و بسیار مهمی در بخاری گازی ایفا می‌کند. این قطعه، وظیفه پخش کردن شعله به جهت‌های مختلف را برعهده دارد. در صورتی که گرد و غبار یا هر آلودگی دیگری در لوله شمعک بخاری جمع شده باشد، ترموکوپل شعله را تشخیص نمی‌دهد و بخاری خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن بخاری گازی مروارید سوز هم در اکثر اوقات همین است. اما از کجا بفهمیم لوله شمعک بخاری مسدود شده؟ یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص آن، رنگ غیرطبیعی شعله بخاری است. اگر شعله بخاری در درجه کم و متوسط آبی باشد، یعنی لوله شمعک بخاری مشکلی ندارد؛ اما اگر شعله زرد یا نارنجی باشد یا یکنواخت کار نکند، یعنی لوله شمعک بخاری کثیف است.

مسدود بودن دودکش

یکی از رایج‌ترین دلیل خاموش شدن بخاری گازی بعد از چند دقیقه، مسدود شدن مسیر دودکش است. اگر دودکش مسدود شده باشد، دوده و گازهای سمی خارج نمی‌شوند و بخاری خاموش می‌شود. در صورت انسداد دودکش، جریان هوای مورد نیاز بخاری نیز کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود که این هم می‌تواند دلیل خاموش شدن بخاری گازی باشد.

علت خاموش شدن بخاری گازی

کثیف شدن شیر کنترل

اگر شیر کنترل کثیف باشد، مسیر گاز به شمعک بخاری مسدود می‌شود و آن را خاموش می‌کند. شیر کنترل در بخاری گازی وظایف مهمی برعهده دارد که در این رابطه به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل و تنظیم جریان گاز ورودی به بخاری
  • روشن کردن بخاری با استفاده از یک جرقه‌زن پیزو الکتریک
  • تنظیم شعله با چرخاندن یک ولوم یا دکمه
  • قطع کردن جریان گاز در مواقع اضطراری با استفاده از ترموکوپل
  • جلوگیری از نشت گاز و قطع کردن جریان در مواقع اضطراری
  • تنظیم زمان کارکرد بخاری

عدم تنظیم شعله پیلوت

در صورتی که شعله پیلوت کوچک باشد، بخاری روشن نمی‌شود. همچنین، اگر بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است باعث نشت گاز شود. این امر می‌تواند علت خاموش شدن بخاری گازی مروارید سوز باشد. علاوه‌بر این ممکن است باعث آسیب رسیدن به ترموکوپل هم بشود. یکی دیگر از اثرات بزرگ بودن شعله پیلوت، افزایش مصرف گاز بخاری است. احتمال ایجاد دود و آلاینده نیز در صورت تنظیم نبودن شعله پیلوت وجود دارد. علائم تنظیم نبودن شعله پیلوت به شرح زیر است:

  • خاموش شدن بخاری
  • افزایش مصرف گاز
  • نشت دود و آلودگی در محیط
  • نشت گاز
  • بوی نامطبوع

جمع شدن گرد و خاک روی مشعل

ممکن است علت خاموش شدن بخاری گازی آبسال بعد از چند ساعت این باشد که روی مشعل بخاری یک سری منفذ وجود دارد. اگر این منافذ برای مدت زیادی تمیز نشوند، مسدود می‌شوند و گاز نمی‌تواند به‌خوبی از آن‌ها خارج شود و در پی آن، بخاری خاموش می‌شود. البته، دلیل خاموش شدن بخاری گازی در اثر جمع شدن آلودگی روی مشعل، گاهی اوقات فقط باعث کاهش راندمان بخاری می‌شود و آن را خاموش نمی‌کند.

اگر متوجه شدید که بخاری بعد از گرم شدن مشعل خاموش می‌شود، به این دلیل است که آلودگی و گرد و غبار، مانع از رسیدن شعله به طور کامل به سطوح مبدل حرارتی می‌شود. در نتیجه، بخاری گرمای کافی تولید نمی‌کند. همچنین در این صورت، مصرف گاز بخاری هم افزایش می‌یابد. برای تمیز کردن مشعل بخاری، مراحل زیر را طی کنید:

  1. مشعل بخاری را بیرون بیاورید.
  2. با جاروبرقی یا یک برس، گرد و خاک آن را تمیز کنید.
  3. با آب گرم و صابون مشعل را بشویید.
  4. صبر کنید تا کاملا خشک شود.
  5. مشعل را در جای خود قرار دهید.
خاموش شدن بخاری گازی

خراب شدن فندک بخاری

اولین تاثیر خراب شدن فندک این است که بخاری روشن نمی‌شود. اگر هم روشن شود، بعد از چند دقیقه یا بعد از گرم شدن خاموش می‌شود. همچنین، روی شمعک بخاری هم تاثیر می‌گذارد و آن را خراب می‌کند. همچنین، اگر فندک خراب باشد، گاز به‌طور کامل نمی‌سوزد و بوی گاز در محیط منتشر می‌شود که بسیار خطرناک است.

در برخی از مواقع هم اگر جرقه‌ای که برای روشن شدن شمعک بخاری ایجاد می‌شود قطع نشود، خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد. تعویض فندک، کار ساده‌ای است و نیاز به تخصص چندان زیادی ندارد. اما اگر می‌خواهید آن را تمیز کنید، بهتر است این کار را به یک تعمیرکار بسپارید که هم خوب آن را تمیز کند و هم به‌خوبی سر جای خود قرار دهد.

شکستن شیشه بخاری

شیشه بخاری علاوه‌بر زیبایی، کاربردهای مختلف دیگری هم دارد. به عنوان مثال، در برابر باد و عوامل دیگر، از شعله محافظت می‌کند و مانع از خاموش شدن آن می‌شود، یا از انتشار گازهای مضر مانند مونوکسید کربن در محیط جلوگیری می‌کند. همچنین، باعث بالا رفتن راندمان بخاری و بهتر گرم کردن آن نیز می‌شود. جنس شیشه بخاری می‌تواند سکوریت، پیرکس یا شیشه معمولی باشد. در صورتی که این شیشه بشکند یا دچار ترک خوردگی شود، ممکن است بخاری بعد از چند دقیقه خاموش شود.

 خراب شدن بوبین

گاهی اوقات دلیل خاموش شدن بخاری گازی بعد از گرم شدن، خراب بودن بوبین است. بوبین، یک قطعه الکترومغناطیسی است که نقش مهمی در عملکرد بخاری دارد. این قطعه، ضمن جلوگیری از نشت گاز، کار کنترل و تنظیم شعله را هم انجام می‌دهد. در صورتی که هرگونه ایراد یا نقصی در سیستم ترموکوپل ایجاد شود، بوبین جریان گاز را قطع و از نشت گاز جلوگیری می‌کند.

همچنین، با تنظیم جریان گاز شعله بخاری را کنترل می‌کند. بوبین، از اجزای مختلفی تشکیل شده که شامل سیم‌پیچ، هسته، فنر و واشر هستند. سیم‌پیچ، یک میدان مغناطیسی در هسته بوبین ایجاد می‌کند و جریان الکتریکی را عبور می‌دهد. میدان مغناطیسی، هسته را به سمت داخل بوبین می‌برد و جریان گاز باز می‌ماند. در صورت ایجاد اختلال در این فرایند، بخاری خاموش می‌شود.

علت خاموش شدن بخاری گازی و عیب یابی

چکیده

بخاری گازی، یکی از وسایل گرمایشی است که موارد و نکات ایمنی را حتما برای استفاده از آن باید رعایت کرد. در غیر این صورت، عواقب و خطرات بسیار زیادی در پی دارد که گاها جبران ناپذیر هستند. با این حال، گاهی اوقات بخاری‌ها برای جلوگیری از حوادث احتمالی، خودبه‌خود بعد از چند دقیقه خاموش می‌شوند.

علت خاموش شدن بخاری، ممکن است مسدود بودن لوله شمعک بخاری، نامناسب بودن فاصله ترموکوپل با شعله، مسدود بودن دودکش، کثیفی شیر کنترل و موارد مختلف دیگر باشد. به همین دلیل، به‌طورمرتب باید بخاری را سرویس کنید، مسیر دودکش را چک کنید و در صورت وجود هرگونه مشکل، از روشن کردن بخاری شدیدا دوری کنید.

برچسب ها: بخاری گازی
دیدگاه شما چیست

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *